Glastronen #2: Midnattskronan – Sarah J Maas

maas_midnattskronan_omslag_inb_0.jpg
Köpt (dagen den släpptes, såklart), men sen dök den upp som recensionsexemplar från Modernista också 🙂

OBS! Detta är del två i en serie – har du inte läst den första delen så kommer du antagligen att bli superspoilad här.

Celaena har blivit kungens lönnmördare och utför arbete efter arbete i hans namn. Frågan är hur länge hon orkar stå ut? Hennes känslor för en viss herre (Ja. Chaol) blir sakta starkare och starkare – men kan hon lita ens på honom? Vänskapen med Dorian är det däremot värre med – trots att det inte är vad hon vill. Och något rör sig i slottet – men vad är det? Och kan hon stoppa det?

Jag är glad att jag får träffa Celaena igen. När den första delen i serien var utläst så var jag rädd att hon inte skulle få fortsätta vara en badass lönnmördare samt att kärlekstriangeln skulle ta över hela skiten. Just när det gäller dessa punkter måste jag erkänna att jag inledningsvis blir lite besviken. Celaenas moraliska kompass har flippat om helt (eller ja, den verkar snarare ha uppstått) och ibland beter hon sig som om hon vore en ängel. En lönnmördare som inte vill mörda folk? Då är det bara en lönn.

HEHE.

Det är lite syns för jag gillar henne som mest när hon är kaxig och hårdhudad och hänsynslös. Någon som tvingats bli en person som gör mycket saker. En person som sett sin berskärda del av den mörka delen av världen och livet. Någon som har anpassat sig efter det livet – med andra ord, långt ifrån en ängel. Det är då Sarah J. Maas säljer in storyn som bäst och det är så jag vägrar lägga ner boken över huvud taget.

Även om kärlekstjabblet förändras så tar romantiken över en hel del stundvis. Romance måste inte vara dåligt men det finns en tid och plats för allt. 70% av en bok som har möjligheten att ha så mycket annat som i detta fall är mer intressant är varken just det, rätt tid eller plats. För när det tonas ned och Celaena tillåts vara den där crazy regelbytaren med vapen i massor som vägrar anpassa sig efter någon – då går boken från okej till helt jädra fantastisk. De sista 20% är helt otroliga och exakt vad jag hoppades på redan i Glastronen.

Det fantasyfokuserade får också mer plats i denna del, men jag hoppas på ännu mer! Jag gillar det och hoppas att det ska få mer plats i del #3 Eldens arvtagerska, som kommer ut redan efter sommaren! WIE! Jag vill ju inte spoila MEN HERREGUD SLUTET. DET ÄR SÅ HIMLA WOW WTF FANTASTISKT VAD SKA JAG GÖRA JAG KAN INTE HANTERA DETTA. Så nu längtar jag till nästa del. Mindre kärleksdrama, mer blod och mer fantasy. Det är vad jag hoppas på.

Inlägg om tidigare del i serien: #1
Detta är del #2 i Glastronen– serien, del #3 släpps redan efter sommaren!
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Glastronen #2: Midnattskronan – Sarah J Maas

Lämna en kommentar