De dolda #2: Elddöpt – Filip Alexanderson

154518_13073101_o_1.png
Recensionsexemplar från förlaget

Elddöpt är den andra, fristående delen i serien om De dolda. Den första delen, Förstfödd, ska tydligen bli tv-serie och jag har inte läst den (ännu, det vill säga). Jag brukar inte gilla att börja mitt i serier, men jag har börjat vänja mig tack vare hur många fristående delar deckarserier brukar innehålla… Och det kändes inte som att det gjorde något i detta fall, faktiskt.

Det jag gillar mest med Elddöpt är att man som läsare får följa två berättelser samtidigt. De utspelar sig i olika tider och med olika karaktärer, varav Jonas är den ena. Han hålls gömd i fängelse för att Tribunalen inte ska hitta honom. Den andra berättelsen följer Liv och Signe, två barn som i mitten av 1800-talet blir vittnen till Tribunalens hemska dåd.

Jonas’ berättelse är itressant, men det tar ganska lång tid tills jag gillar honom och börjar bry mig om utgången för honom. Liv och Signe ädremot! De fångade mig från första sidan och jag blev glad varje gång jag insåg att ett kapitel handlade om dem. Ändå är det blandningen och hoppandet av de båda trådarna som gör att läsningen bara glider fram. Det är lättläst och pusselläggandet är så skickligt utfört att jag bara glider med. Bitarna till pusslet är många och Alexanderson lyckas skapa någonting jag vill veta mer om. Vem är tribunalen? Hur skapades det från början? Får man veta detta i första delen och VAD HAR JAG MISSAT?

Som ni säkert vet så älskar jag att läsa böcker där något övernaturligt finns, men jag kan tänka mig att De dolda-serien kan uppskattas även av de som inte är redan frälsta av just det övernaturliga och fantasy och sådant trams (♥), då det är… lagom. Det har en central del i berättelsen, men samtidit är det väldigt mycket som är ”på riktigt”, som i en klassisk thriller, och där med enklare att relatera till.  Detta (samt att boken utspelar sig i ‘vår’ stad Stockholm) har gjort att jag rekommenderat Elddöpt till min sambo som föredrar realistiska thrillers framför fantasycraze. En fantastisk nkörsport som även kan locka oss inbitna, med andra ord.

Och ja, jag kommer absolut att läsa den första delen så här i efterhand. (Men mest längtar jag efter tv-serien)

Del #2 i serien om De Dolda
Förlag: Norstedts
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

 

En reaktion på ”De dolda #2: Elddöpt – Filip Alexanderson

Kommentera

