Glastronen – Sarah J Maas

maas_glastronen_omslag_inb.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

Den unga Celaena Sardothien har spenderat det senaste åren i en helveteshåla där hon fått leva som en slav som straff för sina handlingar. Hon var en gång rikets främsta lönnmördare, men nu är hon endast en skugga av den hon brukade vara. Plötsligt dyker kronprinsen Dorian och gardeskaptenen Chaol upp för att erbjuda henne en chans att bli fri. Detaljen är att det enda hon behöver göra är att vinna mot 23 andra kriminella i olika utmaningar, bli kungens kämpe och vara det i fyra år. Sen får hon sin frihet.

Hon följer med till glasslottet där hon tränar, tävlar och njuter av att få möjligheten att uppleva böcker, rena kläder och mat igen. Men någonting mörkt vilar i slottet. Det onda är där för att döda och Calaenas kamp mot friheten blir också en kamp för överlevnad. Vem kan man lita på i en värld som inte gjort annat än svikit en?

Glastronen av Sarah J Maas är första delen i en serie med sex delar, varav den sista inte har kommit ut på engelska ännu. På vissa sätt skiljer sig denna berättelse från många andra ungdomsböcker där en hjälte ska rädda hela världen från den hemska makt som styr. Hon är förvisso föräldralös, men hon har inte vuxit upp på ett barnhem eller i en skrubb, utan istället blev hon uppfostrad till att bli rikets främsta lönnmördare. Det är också när hon visar den lite mer mörka sidan som jag gillar henne och boken som mest.

Tyvärr är det långt ifrån hela tiden det är den Celaena man får träffa på. Många gånger är hon istället otroligt ytlig och lägger sitt fokus på klänningar och sitt utseende. Lite konstigt tycker jag ändå att det är, att man bryr sig om hur man ser ut när man blir utdragen ur en cell där man nästan slavat ihjäl sig. Därför lyckades jag bara läsa några kapitel innan jag behövde ta en paus. Jag gav boken en chans till och det är jag glad att jag gjorde – den blev mycket bättre trots att en del av det där ytliga återkommer med jämna mellanrum.

Kärlekstriangeln som är så känd att dyka upp i böcker som denna är såklart också närvarande. Jag har, som jag många gånger nämnt förut, inget emot detta så länge det inte tar över för mycket. Det ligger på gränsen i detta fall och räddas av att jag gillar både Chaol och Dorian mer än jag gillar Celaena. Jag vill helt enkelt läsa om dem.

Jag tycker absolut att Glastronen var en bra inledning i en serie, och jag hoppas att fortsättningsböckerna innehåller mer action och våld samt mer av den magi som man nu fått lära känna lite. Jag vill se den lönnmördare som Celaenas sägs vara. För hon är jävligt cool.

Och hallå. Kolla så cool hon är på omslaget!!!

Rekommenderas åt: Som ofta med böcker i genren; läsare av genren.

Del 1/6 i serien Glastronen
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

