Dödens märken – Veronica Roth

dödens märken veronica roth.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

Cyra är den skräckinjagande lillasystern till den ännu mer hemska tyrannen Ryzek Noavek, som styr över det krigiska Shotet-folket och den nationen som de vill få accepterad. Cyra har en dödlig flödesgåva som innebär att hon med en enda beröring överför en extrem smärta till det offer hon rör vid. Detta har gjort henne till ett perfekt vapen i Ryzeks krig mot nationens fiender. Men hur länge kan han få sin lillasyster att spela med?

Akos är från Thuvhe – en nation som i motsatt till Shotet-folket uppskattar fred och harmoni. Även han har en flödesgåva, men inte ens den kan hjälpa honom den dag då han och hans bror tillfångatas av Ryzeks män.

Helt plötsligt trycks Akos och Cyra in i samma värld –  båda väldigt motvilligt. Vem är egentligen den verkliga fienden?

Äntligen nytt av Veronica Roth! Som jag har längtat. Efter att ha läst blandade recensioner hann jag också bli lite orolig. Man vill ju inte bli besviken efter att ha längtat så. Och det skulle jag inte vilja påstå att jag blev heller, tvärtom. Efter att ha läst så många negativa kommentarer kom jag att vara förberedd, vilket gjorde den inledande läsningen lite jobbig. Snart så lyckades jag släppa det och gick all in i berättelsen. Jag skulle vilja påstå att Dödens märken är bättre än Divergent.

Först blev jag förvirrad av alla namn, folkslag och platser. Så lika varandra, så omöjliga att uttala korrekt. När väl det hindret var övervunnet och minnet samarbetade bättre flöt det på väldigt snabbt och bra. Jag älskar hur de olika folkslagens traditioner får ta plats, och jag anser att Roth lyckas väldigt bra med att visa på vilken betydelse traditioner har i folks liv och påverkan de har på människors identiteter.

Jag vill inte råka spoila för mycket, (så är du känslig så bör du nog hoppa detta stycke), men när det kommer till kärleksdelen så kan det lätt bli så att den känns påtvingad både på mig som läsare men även på berörda karaktärer. I detta fall är det snarare tvärtom, istället ser man den sakta växa fram, osäker. Jag förstår den, varför den finns och hur det kommer sig att den blir så stark.

Rolig grej när det gäller denna bok var att jag skulle springa in på Akademibokhandeln under lunchpausen dagen den släpptes för att haffa den. Hann inte och dagen efter trillade den ner i brevlådan. Hur fantastiskt glad blev jag inte då?!

Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon,

 

 

 

4 reaktioner på ”Dödens märken – Veronica Roth

Lämna en kommentar