The mortal instruments #1: Stad av skuggor – Cassandra Clare

stad-av-skuggor-cassandra-clare
Clary har lyckats tjata med sig sin bästa vän Simon till den coola klubben som hon gillar. Det som händer där kommer att förändra hennes liv för alltid. Hon ser tre ungdomar med konstiga vapen (en piska!?) och konstiga tatueringar över hela armarna döda en man inne i ett bakrum på klubben. Det enda problemet är att den dödes kropp försvinner upp i rök, och den pyttelilla detaljen att Clary är den enda som verkar kunna se gärningsmännen.

Dagen efter dyker en av mördarna, Jace, upp utanför fiket där Clary och Simon hänger. För att göra det ännu konstigare så får Clary ett telefonsamtal som tyder på att hennes mamma är i fara.

Och det är bara början, snart är hon fast i en värld full av skuggjägare och demoner.

Jag måste erkänna att jag inte var redo för den resa som Cassandra Clare tar med läsaren på i Stad av skuggor. Det händer så himla mycket mest hela tiden och jag älskar det. Vem vill ha lugn när man kan ha kaos!? Det sker en hel del som jag inte alls är redo på och jag tappar inte intresset för en sekund. De 526 sidorna flyger fram och jag vill bara ha mer.

Inledningsvis gillar jag i stort sett inga av karaktärerna. Clary är gnällig (vilket hon är), Simon är lite tråkig (vilket han är), Jace är en douche (vilket han är), Alec är otrevlig (vilket han är) och Isabelle är för mycket (vilket hon är). Helt plötsligt sitter jag där halvvägs in i berättelsen och inser att jag bryr mig om dem alla. Med flaws och allt.

Jag gillar verkligen den värld Clare bygger upp. Demoner, Idris, varulvar, vampyrer. Sättet de alla hör ihop, vilken plats Clary har i det hela, varför ”vanliga” människor inte upptäcker hela skiten. Det känns som att hon har tänkt till rejält för att skapa en värld som är realistisk trots att den är långt ifrån den riktiga världen. If that makes sense at all.

Jag läste nyss att den finns en film, som har fått väldigt låga betyg. Självklart måste jag se den! Det kommer tydligen att förvandlas till en tv-serie istället, vilket jag tror är bra. När man gör filmer av böcker måste så mycket skalas av medan en tv-serie har mer tid att leka med. Kan nog bli bra det här.(Rättelse: Det är redan en tv-serie.)

Del #1 i The mortal instruments-serien.
Förlag: Bonnier Carlsen
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

3 reaktioner på ”The mortal instruments #1: Stad av skuggor – Cassandra Clare

Kommentera

