Döden på Nilen – Agatha Christie

doden-pa-nilen-agatha-christie
Ett förälskat par reser genom Orienten för att fira att de nyss har gift sig. Resan bör ha varit romantisk och kärleksfull men istället blir de trakasserade av en tidigare vän som numera lägger all sin tid på att förstöra för paret. Snabbt utvecklas det till en katt-och-råtta lek som tar bort allt det fina som en bröllopsresa bör innebära.

Som av en slump reser också detektiven Hercule Poirot med samma båt som paret, en man som återigen verkar dras till platser där egendomliga brott är på väg att begås. Denna gången visar det sig vara ett svårlöst pussel, en mordgåta som kräver full koncentration av både Poirot och läsaren för att den skyldige ska kunna pekas ut.

Jag lyckades inte lösa mordgåtan denna gången heller. Chockerande. Döden på Nilen är lika pusslig och svårlöslig som de tidigare böcker jag läst av henne och jag blir nästan sur när jag sitter och funderar långa stunder, självklart utan att komma fram till något. Stundvis blir jag övertalad om att det inte kan finnas någon skyldig, men när man i slutändan sitter med facit i hans så går det ihop. På något knasigt sätt blir det logiskt.

Poirot är fortfarande douchig på ett ”han är intressant att följa i en bok men jag hade typ behöva dra i hans mustasch för att stå ut med honom irl”-sätt men han löser ju brott. Det måste man ju ändå ge honom.

Utan att egentligen kunna peka ut varför så föredrar jag nog Mordet på Orientexpressen ändå. Inte av någon logisk och analyserande anledning utan bara därför att jag gör det. Men bra var den!

Del #17 i serien om Hercule Poirot (fristående)
Tidigare inlägg om Poirot: Mordet på Orientexpressen
Förlag: Boomark
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

3 reaktioner på ”Döden på Nilen – Agatha Christie

  1. Jag gillar Agatha Christie men däremot inte Hercule Poirot som är en dryg liten typ. Det är ingen som helst idé att någonsin försöka gissa mördaren, för Christie har ALLTID struntat i att berätta för oss att fruns kusins hembiträde hade en dotter som stod i testamentet eller att grannens djurskötare var förälskad i kokerskans förra mans nya pappa som för övrigt tillhörde den mördades släkt på avlägset håll…

    Gilla

    1. Jag tycker också att han är dryg men av någon anledning funkar det att läsa om honom ändå 🙂 hahahah exaaaakt så är det!!!! En dag ska jag knäcka koden dock!

      Gilla

  2. Jag älskar verkligen Agatha Christie och hennes deckare, precis som du hoppas jag att jag någon gång ska kunna överlista henne! Poirot känner jag lite hatkärlek till =) Har du läst Sophie Hannahs böcker med Poirot?

    Gilla

Kommentera

