Jag utan dig – Kelly Rimmer

rimmer_jag_utan_dig_omslag_inb_sticker.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

I Callums liv kretsar allt kring arbetet. När han träffar Lilah på färjan hem sätt en boll i rullning som ska komma att förändra bådas liv för alltid. Lilah är en jurist som kämpar för miljön och som försöker leva livet fullt ut – helst utan skor. Med andra ord är hon Callums motsats.

När de träffas klickar de direkt och tillsammans skapar de snabbt något nytt. Men Lilah drar sig undan och kämpar emot. Tecknen som hon länge ignorerat visar sig bli allt starkare och hon kommer snart att behöva berätta för Callum vad det är som sker i hennes liv – och att det återigen kommer att vända upp och ner på deras liv.

Jag utan dig av Kelly Rimmer är ännu en bok i raden av jämförelser med Moyes och Nicholls böcker. Jag kan vara ganska tveksam till jämförelser som dessa, även om jag förstår poängen (relaterar, säljer, osv) och att jag själv gör det ibland (guilty som fan). Men ändå. Ni fattar. Nu har jag inte läst just de titlar som nämns på detta omslag, men om jag jämför med annat som jag läst av författarna så kan jag förstå kopplingen. Inledningen med ensamma karaktärer, kärleken som slår omkull hela livet för alla inblandade och något som vänder upp och ner på hela skiten. Inte jätteunikt, men måste det alltid vara det?

Jag tycker inte det, för Jag utan dig får mig att underhållas i flera timmar, att ta upp boken direkt när jag får chansen, att skratta men mest av allt att gråta. Känslorna jag känner när jag läser är bra mycket starkare än de Nicholls och Moyes lyckas framkalla hos mig. Det är desto mer unikt.

Jag gillar karaktärerna och mest av allt detaljerna. Att Lilah inte gillar att ha skor på sig känns så himla HENNE, trots att hon inte ens finns egentligen. Att Callum gillar att ta hand om sitt utseende är så självklart på något sätt?  Jag tycker om dem, och jag gråter så himla mycket (hulkar, alltså. Ingen vacker syn.) när jag stänger ihop boken för sista gången och inser att jag inte kommer att få träffa dem igen.

I mina ögon är Jag utan dig en otroligt fin kärleksberättelse. Absolut värd att läsa.

Rekommenderas åt: Romantikern. Prepare for tears.

Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Lämna en kommentar