Glassvärdet – Victoria Aveyard

aveyard_glassvardet_omslag_inb
Inlägget kan spoila tidigare delar i serien, you have now been warned.

Mare och Cal har nyss lyckats komma ifrån Maven och det helvete han utsatt dem för. Mave har fått reda på att hon inte är ensam, att det finns fler som är både röda och silver – en blandning av de båda. Människor med speciella krafter, annorlunda än alla andra som man tidigare känt till.

Mare lovar sig själv att hon ska finna och rädda så många som möjligt, men hon tävlar mot Maven – rikets mäktigaste man.

Samtidigt står hon inför svårigheten att veta vem hon kan lita på i en värld där alla verkar ha anledningar att hata och vilja skada alla andra.

Glassvärdet av Victoria Aveyard är den andra delen i serien Röd drottning. Glassvärdet kastar oss in i berättelsen precis i den sekund där föregångaren slutade och det tog en stund för mig att komma ihåg alla karaktärer och allt annat kul som behövs för att kunna njuta av en bok fullt ut. Då det har gått ett par månader sedan jag läste Röd drottning tog det också en stund innan jag hängde med i storyn. Litet minus.

I övrigt: Liiite för mycket kärlekstrubbel i icke-paradiset enligt min smak. Eller, det var snarare så att det tog över för mycket. Stundvis kändes det som att Mares kärlekstrubbel var dryga 90% av handlingen – vilket kan vara okej om det är det man är into. Jag vill dock ha något som för handlingen framåt, vilket jag inte tyckte att kärleksgrejen gjorde. Ännu ett minus.

(Shippar dock fortfarande Mare och Cal. Såklart.)

Slutet var dock fuuuucked up. Inte helt i min smak, men samtidigt så tycker jag att det höjde boken och dess tempo rejält, vilket är ett stort plus efter 300 sidor kärleksgnabb (okej. Där överdrev jag lite). Efter två böcker vet vi i alla fall att Victoria Aveyard är grym på slut och de sista trettio sidorna i en berättelse. Plus.

Trots de minus jag nämnt så tror jag att den tredje boken kommer att bli awesome. Kvalitén har inte hela tiden varit på topp men ändå så är jag fast. Det är något som får mig att längta röven av mig efter en fortsättning. Det, om något, är ett stort plus.

Småspoiler och inte jätterelevant: Men två sjuttonåringar som sover ihop men inte ligger med varandra eller ens typ hånglar? Händer just detta inte lite väl ofta i böcker som denna? Lol.

Rekommenderas åt: Triangelälskaren som gillar att ha sin kärlekshistoria kryddad med lite fantasy.

Del 2/3 i Röd drottning-serien
Läs min åsikt om tidigare delar här: #1
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Glassvärdet – Victoria Aveyard

  1. Får den under nästa vecka men inser att jag nog måste läsa om första boken. Kommer inte ihåg mycket alls, förutom att jag gillade den. Så jag läste bitar av recen nu och tar resten sedan när jag själv läst boken. 🙂 Omslaget är ju fortfarande fantastiskt fint.

    Gilla

  2. En liten sen kommentar men har precis skrivit om boken, läste ut den under oktober. Min rec kommer i helgen. Visst var det mycket kärleksgnabb och den eviga triangeln hade Aveyard och många andra författare kunnat sluta med.Men gillar serien skarpt och längtar efter sista delen nu =)

    Gilla

Kommentera

