Paganinikontraktet – Lars Kepler

paganinikontraktetGeneraldirektör Carl Palmcrona hittas hängandes i taket i sin bostad – i ett omöblerat rum. Vad har han klättrat på? Är det verkligen självmord? Ungefär vid samma tidpunkt hittar man en ung kvinna dränkt på en flytande båt. Hur kommer det sig att hon inte har några yttre tecken på att ha drunknat?

Joona Linna är tillbaka, såklart, för vem skulle annars kunna lösa mysterier som dessa? För att kunna besvara de frågor som har uppstått och som till antalet ständigt verkar öka, behöver Joona lösa den största utmaning han någonsin har stött på.

Paganinikontraktet är Lars Keplers andra del i serien om kriminalkommissarie Joona Linna. Jag tycker att han är en karaktär som har kommit att bli enklare att gilla i denna bok än i den första, Hypnotisören (som jag för övrigt aldrig läste ut trots att jag älskade den, woops). Kanske beror det på att man sakta men säkert börjar förstå sig på honom, eller för att han får mer plats i denna, jämfört med i första där Erik Maria Bark också tar en hel del plats. Även flertalet andra karaktärer gjorde mig intresserad, bland andra Axel Riessen har en bakgrundshistoria som jag tycker höjde läsupplevelsen till en annan nivå. Boken blir helt enkelt bättre av att Axel Riessen är en del av den.

Jag tror faktiskt att denna är bättre än föregångaren. Jag hade absolut ingen aning om hur allt höll ihop, vem fasen som låg bakom allt. Flertalet gånger blev jag tagen på sängen. Helt klart värd att läsa och nu ser jag fram emot del tre i serien, Eldvittnet.

Finns att köpa bland annat här: Bokus och Adlibris

En reaktion på ”Paganinikontraktet – Lars Kepler

Kommentera

