Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann – Jonas Jonasson

18414-158-2015-03-08781751Jag vet inte hur jag ska beskriva handlingen i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann då allt som kan hända (plus lite till) händer. Kort beskrivet handlar det om Allan Karlsson som på sin etthundrade födelsedag får nog, klättrar ut genom fönstret på ålderdomshemmet och rymmer. Hans äventyr blandas med tillbakablickar från hans liv – och vilka tillbakablickar då! Allan har levt ett rikt liv, upplevt det mesta på de flesta platser och träffat några av den moderna tidens mest kända människor.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är en bok som det verkar vara väldigt delade meningar om (well, är det inte alltid det?), där hälften av styrkan älskar den och hyllar den gång på gång, medan den andra halvan av styrkan är desto mer uttråkade. Jag älskade den från sida ett. Min historieintresserade tarm får sig en kittling när Jonasson leker med sanningen genom att låta Allan ta del i flera historiska händelser. Inte nog med att Jonasson gör det, han gör det bra. Jag får flera skrattattacker när jag läser boken i badet att min sambo oroligt undrar om jag drunknar (eller har fest i badrummet?). En bok helt i min smak, med andra ord.

Det har gått några år sedan jag läste Hundraåringen men jag återkommer med jämna mellanrum till den för att läsa några utdrag, just för att jag tycker att den är så himla rolig. Har inte sett filmatiseringen ännu, är så rädd för att den ska vara dålig, men det känns som att det snart är dags.

Finns att köpa bland annat här: Bokus och adlibris

3 reaktioner på ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann – Jonas Jonasson

  1. Jag har sett filmen (och läst boken förstås) och jag tycker att filmmakarna har lyckats riktigt bra. Robert Gustafsson är underbar i rollen som hundraåringen.

    Gilla

Kommentera

