The hitchhikers guide to the galaxy #1-5 – Douglas Adams

”Seconds before the Earth is demolished to make way for a galactic freeway, Arthur Dent is plucked off the planet by his friend Ford Prefect, a researcher for the revised edition of The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy who, for the last fifteen years, has been posing as an out-of-work actor.

Together this dynamic pair begin a journey through space aided by quotes from The Hitchhiker’s Guide (”A towel is about the most massively useful thing an interstellar hitchhiker can have”) and a galaxy-full of fellow travelers: Zaphod Beeblebrox—the two-headed, three-armed ex-hippie and totally out-to-lunch president of the galaxy; Trillian, Zaphod’s girlfriend (formally Tricia McMillan), whom Arthur tried to pick up at a cocktail party once upon a time zone; Marvin, a paranoid, brilliant, and chronically depressed robot; Veet Voojagig, a former graduate student who is obsessed with the disappearance of all the ballpoint pens he bought over the years.” – Goodreads

Jag minns när jag såg den då nysläppta filmen The hitchhikers guide to the galaxy när jag var i tonåren och jag HATADE den med varenda cell i min kropp. Det tog femton år innan jag gav upp för allt tjat genom alla dessa år – ”Läs böckerna istället!” Okej, jag gav in halvt och valde att ge mig in på en ljudboksresa i fem delar.

Resan inleddes med The hitchhikers guide to the galaxy och det absolut bästa är att uppläsaren av den engelska versionen är Stephen Fry. Hur fantastiskt är inte det då? De fyra senare delarna visade sig inte finnas inspelade med Stephen Fry, jag vet inte om det beror på att han aldrig spelade in dem eller om Storytel valt att inte köpa in dem. Jag hann bli besviken innan jag blev glad igen – de fyra böckerna är istället inspelade av Martin Freeman. Tur i oturen, kan man säga. Två riktiga bra uppläsare – och jag tror helt ärligt att det bidrog till att jag tyckte om böckerna lite mer.

Titlarna är roligare och väldigt talande om stilen böckerna är skrivna i. The Restaurant at the End of the Universe, Life, the Universe and Everything, So long an thanks for all the fish och Mostly harmless. ALL OVER THE PLACE, med andra ord.

Humorn kan verkligen make it or break it, för gillar du inte det alls så kommer du att hata denna galna berättelse som bara blir mer och mer speciell ju längre in i djungeln du kommer. I mitt fall så tycker jag att det är underhållande nog för att fortsätta (som sagt, uppläsandet gjorde mycket) men jag är inte en av de som anser att The hitchhikers guide to the galaxy-serien är några av de bästa böckerna som någonsin skrivits.

Men det är absolut underhållande så om du gillar weird sci-fi så skulle jag rekommendera att testa ljudböckerna på engelska.

Lyssande på: Storytel
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

Lämna en kommentar