Athena – Martha Söderberg

atn1024_athena_front
Makten kallar dem nummerlösa. Maya och Benjamin känner inte varandra men de båda, tillsammans med en handfull andra nummerlösa ungdomar, blir kidnappade samma natt. De vaknar upp på Athena, en hemlig agentorganisation. De blir tränade och utbildade för att bli agenter, men längs vägen kommer många av dem att falla bort. De måste göra allt i sin makt för att överleva.

Men vad är Athena egentligen för ställe? Varför är de där? Frågorna är lika många som reglerna på Athena där man måste hålla sig i schack för att överleva.

Vilken karusell denna lilla bok har tagit mig genom. Jag älskade den (”så bra!!!”), såg fram emot del två (”det måste ju finnas en del två med alla de lösa trådar som hänger, ingen fara”), hittade ingen information om del två (”EHHH” *rädsla*), hittade ingen information om att det är en serie alls (”………….”), hittade ”Athena är den första boken om Maya och Benjamin.” på förlagets hemsida (”första…FÖRSTA! YEEEEEESSSS!!!!”). Det finns dock ingen infomation om när del två kommer, hur många böcker som är planerade eller någonting annat. Är såååååå nära att maila författaren och fråga om hon vet vad hon gör med små läsare som jag när ingen information finns. Jag lever som i ett vakuum nu, vet inte om jag ska vänta på fortsättningen eller om jag ska tillåta mig själv att gå vidare i livet.

För att vara seriösa en stund; Jag gillar verkligen Athena. Marta Söderberg har gjort ett väldigt bra jobb i att bygga upp en dystopisk värld som jag upplever känns realistisk (om nu en dystopisk värld kan kännas just realistisk, but you know what I mean). Karaktärerna är lätta att tycka om, man får tillräckligt mycket information innan kidnappningarna för att få en känsla av vad de är för människor och vilka liv de levde ute i friheten. Jag hade gärna velat veta mer om Athena i sig, men jag förstår poängen i att det finns många frågetecken – som läsare följer vi Maya och Benjamin och de vet inte själv så mycket. Stora förhoppningar på fortsättningen/fortsättningarna. Hoppas på en utgivning relativt snart, speciellt med tanke på slutet.

STORT plus för svensk dystopi. Tack till sambo D. som gav mig denna i julklapp.

Rekommenderas till: Er som gillar Divergent, Hungergames eller liknande serier. 

Del 1/?  i serien av Maya och Benjamin
Förlag: Gilla böcker 
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Athena – Martha Söderberg

  1. Haha, jag hade nästan samma roller coaster känslor som du. Jag har också funderat om man ska ta och kontakta författaren om bok 2. Det MÅSTE komma en del 2! Helst igår redan. Jag hoppas det kommer någon info om det snart 🙂

    Gilla

  2. Vad kul att du tyckte om den! Har länge velat läsa den här boken, men också varit lite tveksam av någon anledning. Igår förhandsbeställde jag den dock tillsammans med lite andra böcker från Adlibris bokrea (hehe), så känns lite betryggande att höra att du tyckte så mycket om den!

    Gilla

Lämna en kommentar