Bokklubben vid livets slut – Will Schwalbe

bokklubben
När Wills mamma Mary Anne får ett dödligt cancerbesked inleds en tid full med läkarbesök och väntan i sjukhussalar. Tillsammans startar son och mor en bokklubb där både nya och gamla böcker läses och diskuteras. Vi får följa deras resa genom de bra och dåliga dagarna och får veta vilka böcker som har påverkat dem längs vägen.

”Vad är det du läser?” är en fråga som många läsintresserade både ställer och får besvara relativt ofta. I Will och Mary Annes fall blir det istället början på en resa där två människor upptäcker nya saker om livet, sig själv och varandra.

Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe är en ledsam historia med ett förbestämt slut – döden. Ändå upplever jag inte berättelsen som endast ledsam, snarare är det en berättelse om livet och tacksamhet. Tacksam för det man har och tacksam för möjligheten att kunna hjälpa andra. Om hur kärleken till böcker och läsning blir mer än bara så och istället utvecklas till att bli en stor del av livet.

Det sägs att man inte ska tala illa om de döda, och det är verkligen inte heller vad jag försöker göra, men jag har svårt för Mary Anne. Utifrån det man får läsa verkar hon ha varit en otroligt kontrollerande kvinna (att Wills blogg utåt sett skrevs av honom men att hon styrde hur den skulle se ut är bara ett mindre exempel). Missförstå mig inte, hon verkade vara en otrolig resurs för så många människor runt om i världen i och med sitt arbete med bibliotek, kvinno- samt flyktingfrågor. Men som sympatisk karaktär i en bok? Inte speciellt.

Däremot så kan jag uppskatta deras diskussioner kring böcker, och jag önskar att det fanns ännu mer av den varan. Inte nödvändigtvis fler episoder, men gärna lite längre och djupare. Jag blev inspirerad till tusen att läsa och läslistan blev längre här hemma. Det jag främst tar med mig från boken är avsnittet där om hur man kan tala med någon som mår dåligt av någon anledning (inte fråga hur hen mår, utan om hen vill prata om hur hen mår) vilket har hjälpt mig i mina relationer nu när jag är mitt inne i en storm av ångest och allt vad det heter. Det var ett avsnitt som jag sent kommer att glömma.

Rekommenderas åt: Boknördar som uppskattar böcker åt det mer biografiska hållet.

HT15/VT16-utmaningen: En verklighetsbaserad bok  (Obs, läste denna innan terminen var slut. Lovar!)
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

En reaktion på ”Bokklubben vid livets slut – Will Schwalbe

  1. Håller verkligen med om att den här boken gjorde läslistan längre. Hittade t.ill exempel Jhumpa Lahiri och hennes novellsamling Främmande jord tycker jag mycket om.

    Gilla

Lämna en kommentar