Orange is the new black – Piper Kerman

 

13066455_O_4
Piper Kerman lever ett bra liv. Hon har ett jobb hon trivs med och hon är förlovad med sin drömman. En dag knackar det på dörren och hennes tidigare liv hinner ifatt henne. Tio år tidigare hjälpte hon sin dåvarande flickvän med att smuggla knarkpengar och nu döms hon till femton månaders fängelse.

Vi får följa Pipers tid innanför murarna på ett kvinnofängelse där ingenting är som ute i friheten. Hon måste lära sig att anpassa sig till de regler och normer som styr i fängelset samtidigt som vi får lära känna flera andra karaktärer och deras livsöden.

Orange is the new black: Mitt år i ett kvinnofängelse av Piper Kerman är en självbiografi som jag både gillar och inte gillar. Jag har inte sett tv-serien som har sin grund i boken. Än.

Det jag gillar mest är alla de karaktärer man får stöta på. De säger mer om den amerikanska rättssystemet och fängelserna än någonting annat i boken. Ibland känner jag att det är synd att det blir Kermans perspektiv och tolkning av människorna kring henne och att jag hellre skulle vilja läsa en bok ur en av de andra kvinnornas perspektiv. För Piper är otroligt privilegierad, och hon verkar inte riktigt veta om det själv. Inte nog med att hon är en vit medelklasskvinna i ett system där hon premieras gång på gång. Hon sitter inne på 15 månader jämför med livstid för många av de andra fångarna. När hon kommer ut släpper hon en bok om sina upplevelser, tjänar en jävla massa pengar och lever fett genom att berätta om andras liv. Missförstå mig inte, det är bra att många av namnen är ändrade. Det Kerman gör idag, jobbar för att förbättra situationen för kvinnor i fängelsen är också otroligt bra.

Ändå får jag den här jobbiga känslan i magen ibland när jag läser. Kermans syn på andra människor är ganska ofräsch, bland annat när det gäller en transkvinna som vi får stöta på ett par gånger. Men det finns som sagt också bra saker, till exempel att man får en inblick i hur hierarkier och regler inom den amerikanska fängelsevärlden ser ut. Hade gärna sett mer fokus på detta.

Med detta sagt är jag ändå glad att jag läste OINTB. Bara dags för serien nu. Om jag får tummen ur röven någon gång, det vill säga.

Rekommenderas till: Fans av självbiografier.

HT15/VT16-utmaningen: En biografi eller memoar
Förlag: Norstedts
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

En reaktion på ”Orange is the new black – Piper Kerman

  1. Jag har inte läst boken men följer serien! Den handlar för varje säsong allt mindre om Piper och mer om alla de andra fångarna, så kanske skulle du tycka om den! 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar