Tusende våningen – Katharine McGee

Tusende-våningen-omslag
Året är 2118 och mitt på Manhattan finns ett fyra kilometer högt torn. Ju högre upp du bor, desto mer status, lyx och pengar har du. I tornet finns allt som behövs för att leva det perfekta livet.

Avery bor på den tusende våningen, allra högst upp. Hon har allt hon vill ha – förutom en sak, det enda hon egentligen vill ha. Vi får träffa Leda, som kommer tillbaka till tornet efter att ha spenderat sommaren på annat håll. Plötsligt beter hon sig annorlunda. Watt bor mycket längre ner i tornet, och han har gjort något som är otroligt farligt för honom, något som kan få honom att hamna i trubbel. Ännu längre ner finner vi Rylin, som kämpar för att få det att gå runt för henne och lillasyrran efter att deras mamma har gått bort. Och Eris, som ska få reda på något som ska ändra hela hennes liv och framtid.

Tusende våningen av Katharine McGee är första delen i en serie, vilket jag inte visste förrän jag nästan hade läst klart den. Det beror i och för sig helt och hållet på mig och inte på bristande information. Bara så himla typiskt mig.

Jag blev positivt överraskad. Jag läste självklart inte boken med en förväntan att den skulle vara dålig, men jag fick mer än jag förväntade mig. Det finns ett djup i karaktärerna trots att de inledningsvis är lite för många, det blir svårt att ha koll på vad som händer vem. Det släpper efter ett tag och den karaktärsutveckling som sker hos de alla känns realistisk och inte pang boom överdriven som det ibland kan kännas – att en händelse inträffar och en person ändras helt från en dag till en annan känns oftast osannolikt och överdrivet. Den realistiska utveckling som istället sker gör istället att jag upplever dem alla som mer oförutsägbara vilket alltid är positivt.

Jag gillar också den framtidsvärld som McGee byggt upp och sakta men säkert visar för läsaren. Man får glimtar av den tekniska framfart som gjorts (älskart), men även av konsekvenserna av att tornet byggdes, hur resten av världen ser ut… Jag hoppas på att mer av just detta i kommande böcker i serien, omvärlden och kanske en djupdykning i de lägre delarna av tornet.

Tusende våningen är som en hi tec-version av Gossip girl – levererad direkt från framtiden! Det – om något – är en komplimang!

Del #1 i serien om Tusende våningen
Förlag: Gilla böcker
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

6 reaktioner på ”Tusende våningen – Katharine McGee

Kommentera

