Den sista illusionen #1: De förlorade – Henrik Fexeus

de förlorade.jpg
Recensionsexemplar från förlaget

Saxat från Rabén Sjögrens hemsida: ”När Ky av misstag slår upp ett hål i väggen i sitt rum hittar hon något som aldrig var menat för henne. Något som kommer förändra henne liv för alltid. Samtidigt, i en annan del av Stockholm börjar Adam tvivla på sitt förstånd när verkligheten omformar sig framför hans ögon. Är det någon som skämtar med honom eller håller han faktiskt på att bli galen på riktigt?

En silvergrå bil som följer varje steg han tar. Män vars ansikten ständigt är höljda i dunkel. Underjordiska tunnlar där det är svårt att andas men lätt att gå vilse.

Ky och Adams vägar korsas och de dras in i ett äventyr, ett klaustrofobiskt sådant, som ställer frågor vad sanning och verklighet är. Är världen som vi känner den bara en illusion?”

Det bästa med De förlorade är idéen. Grundtanken i sig är fantastisk och jag har så himla många frågor jag vill ha svar på efter att ha läst första delen. Nackdelen är att vissa av dessa frågorna uppstod på grund av en stretighet som ganska snabbt uppkom. Efter att ha läst en hel bok känner jag ändå att jag bör ha fått en viss tydlighet i världen och vad det är som sker runt omkring, men det har jag tyvärr inte. Jag upplever inte att jag riktigt förstår omgivningen fullt så mycket som jag vill.

Adam är min favoritkaraktär för han känns sådär lagom, men att han ändå flippar ut när allt crazy sker runt omkring honom – för vem skulle inte började ifrågasätta när världen omkring en fallerar? Jag skulle gärna vilja ha lite mer fokus kring karaktärsbyggandet och de relationer som byggs mellan dem. Jag hade gärna velat kunna relatera mer till de lojaliteter som finns och byggs upp – vissa av dem dyker upp så fort att jag inte riktigt tror på dem fullt ut.

Jag gillar tempot – det är en hel del som händer och man får aldrig tråkigt. Kuuuuuul. Och jag älskar böcker som utspelar sig i Stockholm. Närheten, tempot, tuben – det känns nära och äkta. Fexeus lyckades lura in ett par roliga grejer som fick mig att kolla extramycket omkring mig, leta efter detaljer, när jag rörde mig i stan veckan efter jag läst boken. Haha!

Förlag: Rabén Sjögren
Del #1 i serien om Den sista illusionen
Länk till Goodreads HÄR
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

Kommentera

