Emma – Jane Austen

jane austen emma.jpg
Långt före tanken på att läsa Emma hade dykt upp blev jag förälskad i miniserien gjord av BBC år 2009. Utöver korta stycken på svenska/litteraturlektionerna i gymnasiet kom Ramola Garai (Emma) och Jonny Lee Miller (Mr. Knightley) att bli mitt första riktiga möte med Jane Austen. Magi från första ögonkastet, kan man lugnt säga. Jag titta en andra gång. En tredje, en fjärde… (OBS! Detta skedde alltså inte under samma dag, vilket är viktigt att påpeka så jag inte ser helt besatt ut – vilket jag i och för sig är.) Nästa steg kom att bli att läsa Stolthet och fördom (som jag skrev om här) och fick äntligen lära känna Austen i skrift, på riktigt. Jag fick självklart mersmak – And here I am.

Emma Woodhouse är karaktären som man inte bör tycka om men som man (jag) lär sig att älska om trots alla de tveksamma egenskaper hon har. Hon är en bortskämd snorunge som (nästan) alla anpassar sig efter – hennes ord blir snabbt lag. Detta blir ofta ett problem då hennes främsta intresse är att lägga sig i folks kärleksrelationer.

Karaktärerna är en hel del till antalet och den person jag gillar mest är (såklart) Mr Knightley. I serien spelas han som sagt av Jonny Lee Miller som jag råkar älska (han är fantastisk i Elementary) och han gör verkligen Mr Knightley rättvisa. Det är en karaktär som står för en stabilitet och en sorts vettighet i motsats till den barnslighet som Emma så ofta står för. Han är den enda som call Emma out on her bullshit.

200 (1).gif

Det är en kärlekshistoria som innehåller så många olika kärleksberättelser. Inblicken i det sociala liv som överklassen lever (hela deras liv är att mingla?! Hur ens?!) skulle väl i och för sig tråka ut varenda kotte så jag  kan på så sätt förstå allt skvaller. Har man inte möjlighet att göra något annat på grund av patriarkatet, sociala normer och klassamhället (well, de kanske inte ska klaga när det gäller just det) så är det kanske inte speciellt konstigt. Men ändå. (Kanske lite förenklat).

Att fyraavsnittsserien inte missar något alls nästan är helt otroligt. Det jobbigt med översättningen från böcker till filmer är att karaktärer, scener och djup blir strukna, raderade och ändrade. Därför blev jag så positivt överraskad när jag märkte att i stort sett varenda scen är tagen är ur boken. Jag älskar att det är så, för just ALLT är viktigt – varenda människa med sin påverkan på sällskapet, kärleken och Emma.

Så ja. Ni fyra personer i hela världen som inte har läst den. Gör det. Ni andra, se serien!

Förlag: Min version är otroligt vacker och kommer ifrån Albert Bonniers Förlag
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

En reaktion på ”Emma – Jane Austen

Kommentera

