Det svarta nätet – Val McDermid

9789150119268.jpg
Recensionsexemplar från förlaget

Grejen med deckarserier är att de ofta innehåller cirkus femhundra delar. Antingen börjar man från början och har fyra års läsande framför sig eller så ger man med sig och börjar (i mitt fall motvilligt) någonstans i mitten, med den boktitel som högst och tydligast skriker ens namn. I mitt fall tilltalade Val McDermids senaste berättelse om Tony Hill och Carol Jordan mig mest. Kvinnohat och män som mördar kvinnor? Mer än intressant.

Det är uppenbart att det har hänt mycket i kriminalinspektören Carol och psykologen Tonys gemensamma liv. Carol jobbar inte som polis längre utan lägger all sin vakna tid på att dricka alkohol och renovera huset som tidigare tillhörde hennes bror. Något har hänt mellan det tidigare radarparet och de har inte länge någon kontakt. När Carol hamnar i en enorm knipa förs de återigen ihop och det visar sig att det ska bli ett mord som ingen vet om det verkligen existerar som ska hålla dem samman.

Någon mördar självsäkra kvinnor som säger sin åsikt och blir näthatade för deras självständighet och får det att se ut som att de tagit livet av sig som en konsekvens av allt det hat och de hot de får utstå i rampljuset. Att finna bevis på att det verkligen är mord ska visa sig vara en utmaning för Carol, som inte officiellt är polis längre, och Tony. Det är svårt att fånga en mördare när ingen ens tror att några mord begått, och det blir ännu svårare när det finns krafter som vill stoppa Carol och Tonys framfart.

Trots att det kvarstår några frågor angående vad det är som har hänt mellan karaktärerna i tidigare böcker så kommer jag överlag snabbt in i berättelsen. Tony blir snabbt min favorit, jag upplever honom som den där empatiska och snälla personen som börjat bli trött på bästa vännens skitsnack men som ändå kommer att finnas där rakt igenom allt dåligt som kan ske. Carol har jag inledningsvis lite svårt med, men det blir bättre ju längre in i berättelsen jag kommer.

Man får inte uppleva så mycket action, långt ifrån egentligen. Takten är inte speciellt hög men McDermid har ett språk som snabbt och enkelt för läsningen framåt och historien är mer än intressant, vilket håller läsupplevelsen på en ständigt hög nivå. Med andra ord läser jag gärna fler av McDermids böcker om Carol och Tony.

Ps. Att Mord i sinnet är baserad på denna serien visste jag inte (okej, jag tittar inte på det. Men ändå).
Ps2. Gillar fortfarande inte att börja läsa en serie mitt i. MEN VAD SKA MAN GÖRA.

Del #9, fristående, i serien om Carol Jordan och Tony Hill
Tidigare recensioner av McDermids böcker: Döden vittnar
Förlag: Alfabeta
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

Kommentera

