Ängel #1: Fallen ängel – Becca Fitzpatrick

Omslagsbild-Becca-Fitzpatrick
Berättelsen är långt ifrån unik.

Nora träffar Patch, som är en mystisk (men sjukt snygg) nykomling till klassen. Helt plötsligt är han överallt där Nora är, och det är något med honom som får henne att känna sig otrygg. Oförklarliga saker börjar att ske omkring henne samtidigt som hon både dras till och försöker undvika Patch.

Jag har inte läst Twilight, men i och med Fallen ängel, så tror jag typ att jag har gjort det. För min kritik kommer till viss del att låta som mycket av den kritik jag läst mot vampyrböckerna. För seriöst: Hur fasen lyckas man göra en karaktär så plain och intetsägande som Nora? Hon träffar en (1) snubbe och helt plötsligt kan hon inte hantera NÅGOT längre? Och så ombytlig. Spoiler alert: ”Han kommer att skada mig, jag känner det, jag är rädd!” Han erkänner att han tänkt döda dig upprepade gånger. ”Han skulle aldrig skada mig”. EY GIRL. Skärp dig.

lucille-portable.gif

Det känns som att Fitzpatrick försökte trycka in så mycket som möjligt på så få sidor som möjligt. Kärlek som gör dig passiv och galen, kärlekstriangel, mordgåta, änglar, Äkta Vänskap, tonårsdrama. Antalet klyschor som fick mig att sucka högt were too damn high i denna, och då är jag ändå inte helt emot en och annan klyscha. Men HELA tiden? Som Twilight-filmerna all over again.

Värst av allt är ändå att jag tycker att Fitzpatrick misslyckas med att lura mig. När du skriver en berättelse så skapar du situationer där du vill lära läsaren något. Varje tillfälle som skapas är för att få fram något. Kanske är det en del i berättelsetråden, eller något om en karaktär, eller en känsla. Utmaningen är att läsaren inte ska känna att situationen är skapad och speciellt inte i det syftet. Som att man som läsare bara råkar titta in just då och får se det man ser. Fattar ni vad jag menar? Här är det istället tvärtom. Det är så uppenbart i nästan varenda scen varför den sker just där och då, nästan innan det har skett. Det blir rent ut sagt dåligt och cringy. Fick jag ens fram min poäng här?

Om jag kommer att läsa fortsättningen? Ja. Dumma mig.

(Jag har för många frågor, jag måste få svar på dem. Plus det var en berättelse som trots allt ändå flöt på. Snabbt, men inte helt smärtfritt.)

Del #1 i serien Ängel
Förlag: B Wahlströms
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

En reaktion på ”Ängel #1: Fallen ängel – Becca Fitzpatrick

Kommentera

