Sagan om Talon #1: Drakarna – Julie Kagawa

9789150917956
Jag har inte skrivit så mycket om Julie Kagawas böcker ännu. Jag skrev ett inlägg om första delen i hennes serie Edens blod: De odödligas regler här, men sen har det inte blivit så mycket mer skrivet. När jag väl upptäckte Kagawa i slutet av förra året så slukade jag snabbt allt hon hade skrivit som hade översatts till svenska (jag är töntig på det sättet, men jag föredrar faktiskt att läsa på svenska). Häromdagen läste jag ut den tionden boken av henne, suckade, la ner boken och utbrast inför sambon att Julie Kagawa, hon är nog min nya favoritförfattare, efter J.K. Rowling då förstås. Och det säger inte lite, kan jag lova er.

Sagan om Talon inleds med Drakarna, och handlar om, SURPRIIIISE, drakar. Långt tillbaka i tiden lyckades nästan Sankt Göran utrota alla drakar. De få som överlevde har lärt sig att anta mänsklig form för att smälta in i samhället. I takt med att deras antal har ökat skapades också Talon, en organisation som samlar de alla tillsammans. Tvillingarna Ember och Dante Hill är två unga drakar som hittills växt upp på en av organisationens hemliga anläggningar, men som nu är redo att ge sig ut i den stora världen – åtminstone på prov. De hamnar i strandstaden Crescent Beach, där de ska visa att de lyckas passa in bland människorna innan de efter sommaren tilldelas sina positioner inom Talon. Ember vill leva tonårslivet om bara för ett ögonblick, men det ska inte visa sig vara så enkelt som hon trodde att det skulle vara.

Jag älskar tanken på att det kan gå runt drakar i mänsklig skepnad i vårt samhälle, ja, jag skulle nästan vilja påstå att jag hoppas att det är så. Det finns ju en del ‘draklitteratur’ men jag har inte hoppat på det tåget förrän nu, så jag har inte så mycket att jämföra med ur det perspektivet om jag ska vara helt ärlig. Å andra sidan har Drakarna en hel del annat gemensamt med annan ungdomslitteratur med dragning åt fantasyhållet. Triangeldramat först och främst. Jag har en väldigt tydlig ställning när det kommer till denna fråga i detta fall, och tänker därför inte ge mig in en långrandig diskussion som ingen kommer att vilja läsa MEN Team Garret. Just sayin.

Precis som när det kommer till allt annat som Kagawa har vidrört så är det något i hennes berättande som gör att jag fastnar. Jag skulle inte vilja påstå att jag föll lika handlöst som med Iron Fey-serien (nej, jag har inte skrivit något om den ännu för jag är fortfarande i chock så här ett par månader efter), men jag gillar det jag läser väldigt mycket. Jag vill veta mer om Talon. Om Sankt Göran. Jag vill veta ALLT om Garret och jag vill ha detta som tv-serie. I would watch that shit errday.

Nu är det så att jag har läst både andra och tredje delen redan så jag vågar inte berätta för mycket med risk för att spoila hela fadderuttan, men slutsatsen är enkel: I like this. Would read again.

Del #1 i Sagan om Talon
Förlag: Harper Collins
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

2 reaktioner på ”Sagan om Talon #1: Drakarna – Julie Kagawa

Kommentera

