The Lunar Chronicles #1: Cinder – Marissa Meyer

meyer_cinder_omslag_poc_0
Världen är fylld med både människor och androider. Pesten sprider skräck bland befolkningen och ingen är trygg. Detta sker medan månfolket övervakar dem från rymden, redo att slå till när möjligheten dyker upp.

Cinder är en cyborg och mekaniker med ett mystiskt förflutet. Hennes styvmamma klandrar henne för styvfaderns död och styvsysterns sjukdom. Plötsligt dyker den dyrkade prinsen, Kai, upp i hennes liv och drar omedvetet in Cinder i en intergalaktisk kamp, där allt inte är vad det först verkar vara.

Cinder av Marissa Meyer är en modern version av sagan om Askungen. (Cinder – Cinderella, fiffigt!) Allt blir bättre med androider, right? Ärligt talat så tycker jag att det blir fantastiskt bra, mest för att berättelsen mer flörtar med Askungestoryn istället för att rakt av kopiera den.

Hur jädrans fint är inte detta omslag då???? Inte för att jag egentligen tycker att det passar ihop med den bilden jag har av Cinder (to be honest, does it ever?) men för att det är så gulligt.

När det kommer till karaktärerna så gillar jag Cinder, men min favorit är Kai. Jag är nog lite kär i honom, vem vill inte ha en stilig, snygg prins liksom? Deras relation är rolig att följa och jag uppskattar deras konversationer, men jag skulle vilja ha mer och djupare för det blir lite för ytligt ibland. Jag vill att det ska byggas en relation, något ska skapas och ge mig möjlighet att känna.

Mest av allt gillar jag dock alla de frågorna som jag funderar över – sjukdomsfrågan, experimenten, månfolket, Cinders bakgrund. Meyer lyckas bygga upp en värld och en storyline som får mig att vilja fortsätta läsa och få veta mer. Vilket såklart fick mig att köpa del två direkt när jag var klar med denna. Så den är näst på tur tror jag.

Del #1 i The Lunar Chronicles
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

En reaktion på ”The Lunar Chronicles #1: Cinder – Marissa Meyer

Kommentera

