Sedan du försvann – Morgan Matson

sedan du försvann morgan matson.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

Tänk dig att din enda och bästa vän bara försvinner från ingenstans. Hon svarar inte i telefon, hennes föräldrars bil är borta. Helt plötsligt får du ett brev från henne med en lista.

  1. 1. Kyss en främling.
    2. Bada naken.
    3. Sno något.
    4. Ha sönder något.
    5. Penelope
    6. Rid på en häst – kom igen nu, cowboy!
    7. Åk till S. Ave. nr 55 och fråga efter Mona.
    8. Klänningen med öppen rygg – och en fest där du kan ha den.
    9. Dansa till gryningen.
    10. Berätta hemligheter i mörkret.
    11. Krama en Jamie.
    12. Palla ett äpple mitt i natten.
    13. Sov under bar himmel.

Vad gör du?

Sedan du försvann av Morgan Matson har stått i hyllan ett tag nu. Flera gånger har jag tänkt läsa den, men alltid har någon annan bok kommit mellan. Tills igår när suget helt plötsligt växte och just den boken fick följa med mig till sängs (haha). Nu, ett dygn senare, är den utläst, upplevd och omtyckt.

Berättelsen är rolig i sig. Ibland lite förutsägbar, men inte så pass ofta att det förstör. Resten är så pass bra att det väger upp. Bäst tycker jag att karaktärsutvecklingen är, som finns hos alla de personer vi får träffa – Emily, Frank, Collins – och inte bara huvudkaraktären. Det är inte heller en konstant utveckling som ständigt går framåt, utan ibland dyker också bakslag upp. (Vad fan, hästar är creepy, och det håller jag med Emily om).

Jag kom inledningsvis att tänka på Jag var här (denna) av Gayle Forman, trots att Sedan du försvann visade sig ha en mer lättsam och humoristisk grund. Letandet av pusselbitar och den starka du är min enda vän-vänskapen som är central är nog det som gör att mina tankar vill göra jämförelsen. Skillnaderna är dock större än likheterna. Så ignorera detta stycke.

Det är något som gör att allt bara flyter på. Karaktärerna är lätta att tycka om, storyn är intressant och man hejar verkligen på Emily. Språket är härligt. Jag älskar musikreferenserna – jag var SÅ nära att lägga ner boken bara för att lyssna på alla låtarna som karaktärerna har i sina låtlistor.

Och, varför har jag blivit en sådan som det pirrar i magen hos direkt när två tonåringar blir kära? Är det nostalgi? Är detta beviset på att jag börjar bli gammal? UH. Återkommer, måste iväg och läsa fler ungdomsböcker så att jag håller mig ung och naiv.

Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

 

2 reaktioner på ”Sedan du försvann – Morgan Matson

  1. Ännu en som är svag för pirrig tonårskärlek, ibland behövs det fluff och söthet för att orka med allt. Jag gillade nog Morgan Matsons förra bok en aningen mer än denna, den boken heter Fyra dagar/Fyra nätter.

    Gilla

Kommentera

