Den unga eliten – Marie Lu

den-unga-eliten-marie-lu
Det har gått mer än tio år sedan blodfebern svepte över landet. De flesta smittade dog men vissa överlevde. Alla de överlevande barnen fick märkningar på olika sätt. Adelinas tidigare svarta hår blev silverfärgat och vänsterögat har blivit ersatt av ett stort ärr.Adelinas pappa tror att hon är en malfetto, och att hon drar mörker över familjens framgångar. Hans hat är starkt men han är långt ifrån ensam. Malfetton har det svårt överallt i samhället.

Det talas dock om att vissa av de överlevande barnen har fått mystiska krafter och att de använder dem för att få igenom sina viljor runt om i landet. De har kommit att kallas Den unga eliten. De jagas av Teren och den organisation som finns till för att se till att samhället blir fritt från dessa otäcka och missbildade människorna. Ett krig med två starka sidor är pågående.

Men varken Den unga eliten eller Teren är beredd på den styrka de stöter ihop med när de träffar Adelina.

Det var ett tag sedan jag läste Den unga eliten av Marie Lu. Jag föll för hennes tidigare serie Legend och var otroligt pepp på att läsa även denna triologi. Jag kan inte påstå att jag blev besviken. Det är ganska mycket mörkare än tidigare, med en karaktär som innehåller en skugga som ständigt växer. Hon är varken god eller ond och hela tiden förväntar jag mig att hon ska sprängas och att något stort ska ske. Jag gillar det, det mörka och sexiga och inte helt uppenbara i vem som är God alternativt Ond.

Det jag har kommit att gilla med Lu är att hon bryter mot vårt samhälles normer när hon bygger upp sina världar och skriver ned sina karaktärer. Sexualitet är på många sätt mer flytande och ”naturligt” än den heteronormativa världen vi är vana vid att leva i. Inte heller är böckerna fyllda med vita, blonda karaktärer utan istället finns en bredd som jag verkligen uppskattar. Det känns mer realistiskt, och blir en sann punkt i en övrigt helt fiktiv berättelsevärld.

Jag slukade Den unga eliten. Hädanefter kommer jag att kasta mig över allt som Marie Lu skriver. Underhållande – det är det magiska ordet.

Del #1 i serien om Den unga eliten
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

