Hur blind jag var för dig: Peter Weiss brev till Helga Henschen – Rebecca Weiss

hur-blind-jag-var-for-dig
Recensionsexemplar från Ordfront förlag

Peter Weiss (1916-1982) var författare, konstnär och mer därtill. Mellan 1943 och 1947 var han gift tillsammans med konstnären och författaren Helga Henschen.

Många år senare går deras dotter Rebecca Weiss igenom den bortgångna moderns tillhörigheter där hon finner en hög med brev från fadern. I kärleksbreven får man möta en annan sida av Peter än den som visades i hans utgivna texter.

Några år till passerar och slutligen kom breven att bli en intim inblick Peters och Helgas liv och relation.

Hur blind jag var för dig. Peter Weiss brev till Helga Henschen av Rebecca Weiss är fantastisk. Jag ska börja med att erkänna att jag inte är expert på vad varken Peter Weiss eller Helga Henschen har skapat.  Det jag kom att förvänta mig av denna bok var en hyllningssaga av en dotter till sina föräldrar, men jag hoppades på mer. Och det fick jag, minst sagt. Det är tydligt att Rebecca älskar båda sina föräldrar, men hon döljer inte heller deras dåliga sidor. Deras svagheter när det kom till föräldraskap och i deras relation.

Vi får också följa de båda under deras respektive uppväxter, vilket ger en inblick i varför de kom att bli de båda unika individer de blev. Även om jag inte alltid kunde tyda de små krumelurerna på de inkopierade breven så kom jag flera gånger på mig själv med att sitta och titta på dem för att först efteråt läsa den lite mer tydligare maskinskrivna texten. Människors olika sätt att skriva för hand, speciellt brev, är fascinerande och jag är säker på att det säger mer om oss än vi ofta vill erkänna.

Jag är glad att jag blivit inbjuden att läsa de många gånger kärleksfulla och intima breven i boken och att jag på så sätt fått möjligheten att se sidor av både Peter och Helga som jag aldrig annars skulle stöta på. Och så är boken fin också. Inte för att det är speciellt viktigt (men det är det).

Förlag: Ordfront förlag
Går att köra här: Adlibris, Bokus, Cdon

 

2 reaktioner på ”Hur blind jag var för dig: Peter Weiss brev till Helga Henschen – Rebecca Weiss

Kommentera

