Edens blod: #1 De odödligas regler – Julie Kagawa

de-ododligas-regler-julie-kagawa
I den framtida värld där Allison Sekemoto lever är det vampyrerna som styr. Människorna har sedan länge förlorat makten och är nu främst föda åt den härskande klassen. Allie bor i ytterkanten av en vampyrstad där hon lever i ett övergivet hus med sitt lilla gäng. De spenderar dagarna åt att leta mat och kvällarna åt att hata de blodsugande monster som styr deras stad med skräck. De lever utanför systemet och är redo att göra allt för att överleva i ett samhälle där de inte är annat än en smaskig efterrätt.

Till den dag då allting förändras när Allison själv blir omvänd till vampyr. Snabbt får hon lära sig de odödligas regler. Får du inget människoblod så kommer du att bli galen. Men är det egentligen någonsin så enkelt?

Jag hade inga förutfattade meningar när jag började läsa De odödligas regler skriven av Julie Kagawa. Det var lite av en slump den ramlade ner i kundkorgen online, tillsammans med sju andra böcker i samma genre. Same same, va? Sen började jag läsa och kaboom så var jag fast. Inte för att det egentligen är något mästerverk, men den är otroligt underhållande.

Vampyrerna tillåts vara typiska vampyrer. De dödar, de är läskiga som fan och de är hemska varelser. Världen är också intressant, om än inte helt unik. Samhället som har kommit att byggas upp med hierarkier där indelningen är mer komplicerad än Vampyr – Icke Vampyr är något jag gillar och önskade hade diskuterats mer under storyns gång.

Karaktärsmässigt så tycker jag att Allie är lite…hmm..mjä. Jag brinner inte för henne och precis likadant är det med Zeke. Han är en snuttepojke i sanna Captain America-anda (alltid göra rätt och tänka på exakt alla uhhhhhhhhhhh boring) men jag förstår ju hans syfte. Vad vore en dystopi utan stereotypiska karaktärer? Nej, precis. INGENTING. Hehe. Jag gillar Kanin. Han heter Kanin. Inte som i översättningen av Bunny, utan som i att Kanin är ett riktigt namn. Vilket jag fattade alldeles för sent. Vilket geni man är ibland.

Rekommenderas åt: Jag tänker mig att om du brukar gilla stories liknande denna så körrrr!

Del #1/3 i serien Edens blod.
Förlag: Harlequin
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

6 reaktioner på ”Edens blod: #1 De odödligas regler – Julie Kagawa

  1. Boken har jag ingen kommentar om. Ville bara säga: vilken SUPERSNYGG blogg du har! Gillar den verkligen! Måste vara en av de renaste, snyggaste och mest avskalade bokbloggarna jag har sett. Även om du inte skapat mallen själv så skickar jag en guldstjärna till dig för snygg design som gör det SÅ mycket lättare att läsa.

    Liked by 1 person

    1. Joelinda, Ifall du ser det här. Var inne och kikade på din blogg men kunde inte kommentera. Det är vissa problem mellan blogger och wp, så wp kan ofta inte använda wp-alternativet utan måste ha alternativet namn/webadress under kommentarsalternativen. Tänkte bara ifall du inte kände till det. 🙂

      Gilla

  2. Det här är en bok jag så gärna skulle vilja gilla. Men jag gör inte riktigt det. Likadant med Drakarna av henne. Berättelserna låter så bra ( och är bra ) men det är något med hennes språk som stör mig så mycket att jag aldrig riktigt fastnar. Jättetrist.

    Gilla

Kommentera

