Mitt läsår: 2016

Läslusten har gått upp och ner som en riktig karusell i år. Vissa veckor har jag inte ens öppnat en bok medan jag andra veckor knappt har gjort någonting annat. Detta har självklart påverkats av att mitt liv och mående också har gått upp och ner i år. Men, låt oss titta på hur det har gått med mitt årsmål.

ar-2016

Wiiie. 52 böcker lästa! Det såg dåligt ut när december inleddes med sju böcker kvar till målet men exakt noll läslust men det löste sig. Ganska bra, skulle jag vilja säga.

Vilka har varit favoriterna då? Väggen av Marlen Haushofer var fantastisk och jag återkommer ofta till den i tanken, detsamma med The Martian av Andy Weir (bra film också!) och Vägen av Cormac McCarthy (klumpen i magen den framkallade alltså!). Ready player one av Cline Ernest kom att bli en av mina absoluta favoriter någonsin och jag är redan sugen på att läsa den igen. Stolthet och fördom kom att uppmuntra klassikerläsaren i mig och flera liknande böcker är på väg hem till mig i detta nu. Odinsbarn av Siri Pettersen drog mig in i en värld som jag kom att älska och Flickan med gåvorna av M.R. Carey gav mig en av de bästa inledningarna någonsin. Med andra ord, många favoriter och en hel del bredd.

När det gäller serier så har jag läst en del. Kvalitemässigt så skulle jag väl inte säga att Edens blod (#1 De odödligas regler, #2 De odödligas hunger, #3 De odödligas sång) av Julie Kagawa egentligen är Bäst, men det var någonting med dem som gjorde att jag kom att sluka alla tre. De var underhållande till tusen, och jag har dragit mig för att skriva recensioner för att jag egentligen inte vet jag vad jag ska säga.

Jag gillar bredden jag kommit att läsa i år: YA, sci fi, fantasy, romance, deckare, klassiker i flera olika genrer, en ny HARRY POTTER!!!! (typ), barnböcker, sanna berättelser, till och med en skräckbok. Det har absolut varit det roligaste i år, att läsa så olika, att hoppa mellan tider, världar och författare. Jag hoppar verkligen att 2017 blir minst lika varierande.

Så, jag nådde med andra ord upp till årets mål. 2017 då? 65 böcker är målet. Lite högre men ändå möjligt. Gott nytt år på er!

året 2016.png

Tidigare sammanfattningar
Q4 2016
Q3 2016
Q2 2016
Q1 2016
Året 2015

 

En reaktion på ”Mitt läsår: 2016

Kommentera

