Lewispjäserna – Peter May

9789175791715Då denna bok är den avslutande delen i en serie kan inlägget innehålla spoilers.

Fin Macleod har kommit att bli säkerhetschef på en privatägd egendom på Isle of Lewis. Nu får han uppdraget att undersöka illegal jakt. Snabbt kommer han i kontakt med en gammal nära vän, Whistler Macaskill, men återföreningen utvecklas snabbt åt ett annat håll. Whistler har en hemlighet och det vore förödande för hela ön om den kom ut.

Lewispjäserna är den tredje och avslutande delen i Isle of Lewis-serien. Det är dags för oss att lämna den kalla och blåsiga miljön som ön innebär, men först ska sista boken läsas. Jag vill först och främst påpeka att Peter May har lyckats fantastiskt med att skapa både en miljö och karaktärer som klamrar sig fast i en, som får en att vilja börja nästa bok direkt när den föregående är utläst.

Jag gillar fortfarande inte Fin, men precis som tidigare så gör det ingenting för han passar in så bra i sin omgivning och i den berättelse som berättas att jag inte stör mig det minsta. Berättelsen är en riktig WTF-story, och jag gillar verkligen tillbakablickarna som vi får uppleva. De har varit mina favoriter genom hela serien och det är inget undantag i Lewispjäserna.

Det är lite sorgligt att lämna Fin och resten, men samtidigt känner jag mig redo för nya äventyr. Jag är imponerad av att hela serien höll på hög nivå för det är man inte så jädrans bortskämd med som läsare, skulle jag vilja påstå. Det är svårt att säga något som inte sas om de föregående serierna. Bra, bra och bra. Och med det säger vi hejdå, Lewis.

Rekommenderas åt: Do you like crime? Läs då denna serien. Den är bra.

Del 3/3 i Lewis-triologin
Läs mina tidigare inlägg här: #1 och #2
Förlag: Pocketförlaget
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

