Anna och den franska kyssen – Stephanie Perkins

perkins_anna_och_den_franska_kyssen_omslag_inb.jpg
Annas pappa har tvingat henne att läsa sista skolåret på en internatskola i Paris medan hennes familj är hemma i USA. Hon tvingas lämna sin bästa kompis Bridgette, sin lillebrorsa och Toph, killen hon har något på gång med. Typ.

Men i Frankrike finns St. Clair – den snygga killen med brittsk dialekt och rufsigt hår. Vem kan motstå det? Enda problemet är att han är i en relation. Och det är väl hon också?

Kan man gilla en bok till 90% på grund av pirr i magen a la tonårstiden? För det är exakt vad jag gör när det gäller Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins. Jag kan absolut inte relatera till att bo på internat, än mindre till att leva i Paris. Men att vara tonåring och superkär – det vet jag allt om. Pirrandet och känslorna som går upp och ner i samma takt som en berg-och dalbana går rakt in i delen av mitt hjärta som tillhör den sjuttonåriga jag. Jag rodnade till och med ett par gånger! Och flinade gjorde jag massor. Som en idiot. Det är nästan så att jag skäms över att berätta det.

De övriga 10% som får mig att gilla det jag läser är att jag gillar karaktärerna. De har roliga egenskaper (Annas filmnörderi och renlighetsmani till exempel. St. Clairs historieintresse och konstiga mössa) som känns äkta nog för att jag ska köpa det. Det finns så mycket mer som händer i berättelsen som gör den bättre, men jag kommer gång på gång tillbaka till pirret. Anna och den franska kyssen får mig att Känna. Det är främst därför jag gillar den så mycket.

Och nu fick jag reda på att det finns två fortsättningsböcker? JIPPIE.

Rekommenderas åt: Gillar du småklyschiga kärlekshistorier med massor av charm? Då är denna boken rätt för dig.

Del #1 i serien Anna och den franska kyssen
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

