Den otursförföljde Max Crumbly #1: Skolans hjälte – Rachel Renée Russel

russell_max_crumbly_1_omslag_inb_0.jpg
Recensionsexemplar från förlaget

Max har precis börjat middle school. Det finns en del grejer att tycka om med den nya skolan, men också en hel del som gör att man vill hålla sig undan.

Mobbaren Doug Thurston är ett sådant exempel. Hans favoritgrej att göra är att låsa in Max i hans skåp i skolkorridoren. Max spenderar oftast tiden i skåpet med att fantisera om att han har superhjältekrafter som skulle kunna användas till att besegra mobbaren och bli skolans hjälte.

Den otursförföljde Max Crumbly: Skolans hjälte av Rachel Renée Russel är en bok riktad mot barn i åldern 9-12 år, men kan såklart läsas av exakt vem som helst. Det är coolt att bryta mot åldersregler när det gäller böcker.

Tyvärr så går det inte helt hem hos mig denna gång. Visst att boken är barnslig, men det är ju okej (målgruppen är ändå barn) men det är mer än så som stör mig. Humorn är inte min cup of tea och berättelsen hoppar fram och tillbaka mellan nutid och saker Max berättar om som har hänt tidigare.

Jag förstår poängen med teckningarna men tycker att det snabbt blir för mycket och till slut tittar jag knappt på dem då jag inte ser något syfte med dem. Är böcker som till exempel Harry Potter lite för komplicerade att läsa för någon så kan jag tänka mig att Max Crumbly kan gå hem. Samtidigt tycker jag personligen att det finns alternativ som är bättre (se till exempel Det lånade mörkrets riddare). Inte egentligen för att Max Crumbly är så pass dålig, utan för att det finns bättre på marknaden.

Jag hade önskat mig en mer tydlig röd tråd och en karaktär man får lära känna mer på djupet. För tyvärr så var detta inte min grej.

Rekommenderas åt: Mellanstadiebarn som gillar att läsa dagboksböcker.

Del #1 i serien om Max Crumbly
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

