Mordet på Orientexpressen – Agatha Christie

christie_mordetpaorientexpressen_3d-500x700
Den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais är fullsatt och detektiven Hercule Poirot får en plats i sista sekund. För en annan passagerare kommer resan att bli den sista någonsin.

Ett mord begås och alla passagerare förvandlas till misstänkta. Den ungerska greven, den svenska sjuksköterskan och den ryska furstinnan – de alla kan ha haft något med brottet att göra. Nu är det upp till Hercule Poirot att lösa gåtan där inga ledtrådar verkar passa in i pusslet.

Före Mordet på Orientexpressen hade jag endast läst en bok av Agatha Christie: Och så var de bara en. Det var flera år sedan men jag minns att jag älskade den, så att det har dröjt så länge innan jag gav mig på nästa bok är lite synd. Och jag blev inte besviken.

Christie hade verkligen förmågan att dribbla bort läsaren. Jag var inte ens i närheten av att läsa gåtan så jag är tacksam för att Poirot var där och hjälpte mig. Jag gillar att följa honom, men jag gillar inte riktigt honom. Han är dryg och uppsnoffsig (that’s a word) men han passar verkligen i den roll han har. Hans sätt passar Christies skrivsätt som handen i handsken. Smart som fasen är han också. Så även om han inte är den sortens karaktär jag oftast dras till, så skulle jag inte vilja byta ut honom mot någon annan.

Jag kommer absolut att ge mig på fler böcker av Christie, och med Poirot i huvudrollen. Vi får se om det dröjer lika lång tid som sedan jag läste henne sist – men vi får hoppas på ändring. Kanske ger jag till och med TV-serien om Poirot en chans.

Rekommenderas åt: Alla som uppskattar en klassisk deckarberättelse.

Del #1o i serien om Hercule Poirot (fristående)
Förlag: Bookmark
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

 

3 reaktioner på ”Mordet på Orientexpressen – Agatha Christie

  1. Uppsnoffsig är inte ett ord! 😉
    Men jag håller med dig om Agatha Christie. Otroligt att hon kunde hitta på så många intriger. Och Mordet på Orientexpressen är makalös!

    Gilla

Kommentera

