Enklav – Ann Aguirre

aguirre_enklav_omslag_inb_0.jpg
På marknivå är allt förstört. Pest och krig har gjort att befolkningen har förflyttat sig ner under jord där folk nu bor i något som liknar små städer – enklaver. Livet är simpelt men hårt och få blir äldre än tjugo år gamla. I tunnlarna utanför enklaverna vilar fara i bland annat form av fasansfulla varelser som attackerar i mörkret.

När Spadertvå fyller femton blir hon jägarinna, vilket innebär att hon tillsammans med Tålig kommer att röra sig i tunnlarna utanför enklaven för att finna mat åt befolkningen. På ett uppdrag upptäcker de istället att grannenklaven helt och hållet har utplånats. De äldre vägrar tro på dem och väljer istället att förvisa dem. Spadetvå och Tålig tvingas fly ovan jord…

Jag sträckläste Enklav av Ann Aguirre en kväll. Storyn var enkel att hänga med och språket fick det att flyta på snabbt och bra. Ibland kan jag tycka att det gick lite för fort, mest för att jag inte riktigt hann lära känna karaktärerna nog för att sympatisera med dem. Jag känner inte riktigt att jag kom dem nära nog och att jag inte skulle ta det speciellt hårt om någon av dem skulle typ, låt oss säga, dö.

Det finns fördelar med tempot också, såklart. Det är som vi alla vet inte helt ovanligt att böcker innehåller hundra sidor av ingenting, så det måste man ge poäng för till Enklav. Jag känner ändå att jag hade uppskattat tjugo sidor till där man får möjligheten att lära känna karaktärerna på samma sätt som de tydligen lär känna varandra.

Jag har inte så mycket mer att säga, egentligen. Det är en bra bok men inte i toppen i sin genre. Varken bäst eller sämst, men absolut värd en kväll när man ligger nerbäddad i sängen med en kopp te. Om jag ska läsa fortsättningen? Såklart, jag är en svag, svag individ. 🙂

Rekommenderas åt: Hen som har tid och lust att påbörja ännu en YA-dystopisk serie.

Del 1/3 i serien Razorland
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

3 reaktioner på ”Enklav – Ann Aguirre

  1. Har den här på läsplattan, känns bra när jag läst din recension för ibland vill jag verkligen läsa böcker där det rör på sig genom hela boken (har just läst ett par segisar, kan ha påverkat min kommentar…).

    Gilla

  2. Jag gillade verkligen första boken, lite grann faktiskt just på grund av de ganska känslolösa karaktärerna. Det kändes på något sätt som en naturlig biverkning av uppväxten. Däremot har jag hela tiden haft problem med översättningen, vilket gjort att jag ännu inte tagit mig i kragen och läst sista boken.

    Gilla

Kommentera

