Stolhet och fördom – Jane Austen

stolthet-och-fordom
Bennet-systrarna är fem till antalet och helst ska alla bli bortgifta med bra och rika män (om deras mor får bestämma). Enklare sagt än gjort, speciellt när Elizabeth stretar emot och vägrar gifta sig med de män som vill be om hennes hand.

Mr Darcy är allt man kan önska sig hos en man. Rik, med gott anseende. Allt utom trevlig, egentligen.

Deras gemensamma historia är legendarisk i bokvärlden, och därför kommer jag inte beskriva den något närmare.

Jag älskar Stolthet och fördom av Jane Austen. Jag har aldrig läst något av henne förut (för att jag uppenbarligen är kass och nyss upptäckt hela dessa underbara ting som kallas Klassiker), men jag har sedan länge varit förälskad i miniserien Emma, som jag sett flera gånger. Med andra ord var det på tiden, och vad bättre att börja med än den kanske mesta klassikern av de alla? Den ursprungliga kärlekshistorien, och allt annat möjligt man kan beskriva den med.

Elizabeth är en förkämpe på många sätt och vis. Hon sätter sin egen (och till viss del sin familjs) ekonomiska framtid på spel för att hon inte älskar och kan tänka sig att leva med de män som friar till henne. Det låter ju lite smådumt sådär, men säger desto mer om det patriarkala och klassfokuserande samhälle hon lever i. Hon tar med andra ord makten över sitt liv i ett samhälle och en tid då kvinnor hade en väldigt begränsad påverkan.

Och språket då. Jag måste bara säga något om det. Austen får det att kännas som att man inte endast har rest över hav utan även genom tid. Jag blir förälskad i både språket och omgivningen lika mycket som jag älskar Mr Darcy och Elizabeths kärleksberättelse. Det språkliga är i en helt egen liga och jag ser fram emot att få uppleva det fler gånger – för jag ska absolut läsa fler av Austens böcker.

Det finns så många aspekter att diskutera, kanske är Stolthet och fördom den perfekta bokklubbsboken? Klassperspektivet, kvinnofrågan, den historiska aspekten. Så mycket att diskutera, analysera och koppla till dåtidens verklighet. Men också en underbar kärleksberättelse med individer som finner varandra i en tid där alla inte har turen att få finna någon de faktiskt vill vara med. Åh, vad vore bokvärlden utan kärlek? (Svar: Skittråkig.)

Sann berättelse:
Jag, efter att ha slagit ihop Stolthet och fördom för en sista gång (ja, för denna gången, alltså): Jag har alltid sett mig själv som en realist men nu tror jag fan att jag har blivit romantiker.
Bästa vännen Elle: Hjärtat, det har du alltid varit.

Rekommenderas åt: Språknörden och kärlekstönten.

Förlag: Albert Bonniers förlag
Går att köpa här: Adlibris, Bokus,Bokus, Cdon

6 reaktioner på ”Stolhet och fördom – Jane Austen

  1. Min favoritausten. Läste den för några år sen, lyssnade på den i somras med Rosamund Pike som inläsare (så väldigt bra!) och ser om den minst en gång om året – och är fortfarande lika förtjust 🙂

    Gilla

  2. Du är i gott sällskap. Visst har jag TÄNKT läsa Austen i många år men det krävdes en kurs för att det skulle bli av. Blev störtförtjust, och tänkte förstås läsa resten på en gång. Njae… Det går sådär. 😉

    Gilla

Kommentera

