Du glädjerika sköna – Sara Olsson

21806216-qayej
Recensionsexemplar från författaren och förlaget SOL

Både Johanna och Nina lever de liv de alltid har önskat sig. Johanna är kocken som trivs sitt jobb och älskar sitt hus som ligger så långt ifrån jobbiga grannar som möjligt – och så ska det förbli! Hon ligger runt och har inga planer på att förändra det.

Nina är Johannas motsats. Hon är lyxhustrun med en full garderob och en älskare vid sidan om. Men är det möjligt att hålla igång två liv på det sättet som hon gör, eller har hon kanske lekt med elden en sista gång?

Två helt olika kvinnor med två helt olika liv som väldigt snart kommer att förändras drastiskt.

Du glädjerika sköna är en feelgood-berättelse  av Sara Olsson. Trots att det är en positiv berättelse så har den inslag av livets mindre komiska delar, så som lögner och svek. Vi får följa två helt skilda kvinnor med skilda syner på det mesta. Jag uppskattar både Johanna och Nina, det är två intressanta karaktärer, men det är i mötet mellan dem som de framstår som allra mest äkta. Det är där och då deras skillnader blir uppenbara, men också då de båda får möjlighet att växa.

Storyn och språket flyter på så snabbt så att jag blir lite chockad när slutet väl kommer. det är lite väl plötsligt och jag känner mig lite snuvad då upptrappningen varit så lång. Såhär i efterhand uppskattar jag att det var en bok där det handlade om förändringen i sig och inte så jättemycket om vad som händer efteråt, men jag kan ändå tycka att slutet gärna hade fått ett par sidor mer att bre ut sig över.

Med det sagt så är jag glad att jag har läst Du glädjerika sköna då det var en perfekt resebok. Lagom lång för en kortare flygresa, inte för tung men ändå intresseväckande nog att få mig att sträckläsa den. Det är ett ganska bra betyg, om jag får säga det själv.

Rekommenderas åt: Feelgood-älskaren.

Förlag: Bokförlaget SOL
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

Kommentera

