(M)ornitologen – Johanna Thydell

9789150115062.jpg
Recensionsexemplar från Alfabeta

Moas mamma Hedvig lämnade familjen när Moa var liten. Livet går ganska bra ändå till slut, med pappa och Susanne och lillebror Lucas. Bästa vännen Otto finns ju också. Men helt plötsligt hör Hedvig av sig och vill ses.

Moa är tveksam, men bestämmer sig snart att skylla på att hon måste göra ett skolarbete som går ut på att fågelskåda. Istället är den egentliga planen att undersöka hur och vem Hedvig egentligen är, och kanske få veta varför hon lämnade Moa för länge sedan. Det låter kanske som världens sämsta lögn, men den är egentligen genial. Moa ska bli Mornitolog – en mammaskådare.

Jag minns när jag läste I taket lyser stjänorna av Johanna Thydell. Jag var runt tretton bast och grät ögonen ur mig. Nu är jag tjugosex år gammal och har nyligen läst samma författares (M)ornitologen. Jag grät inte alls i närheten lika mycket som den där gången för länge sedan. Inte alls, om vi ska vara helt ärliga. Men jag uppskattade boken ändå, det kan jag lova.

Jag tycker att det är uppfriskande med en närvarande pappa och en frånvarande mamma. Moa känns riktig, hennes känslor är all over the place i sann tonårsandra, utan att jag upplever att hon blir någon sorts överdriven stereotyp. När denna realistiska huvudkaraktär varvas med den helknäppa lögnen hon drämmer till med skapas en unik berättelse som går hem. Jag uppskattar det jag läser och får vara med och uppleva, om än kanske inte så att det kommer att vara en bok jag minns resten av livet.

Jag önskade mig fler sådana här böcker när jag var i tonåren, och jag är glad att Thydell mer än en gång lyckats skapa berättelser som går utanför det där typiska och stereotypiska och ändå lyckats få det att kännas äkta.

Rekommenderas till: Men typ alla egentligen, vi snackar för lite om skilsmässor, känslorna som dyker upp då, föräldrar som lämnar sina barn, barn som känner sig lämnade… Här är ett steg i rätt riktning.

Förlag: Alfabeta
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon

En reaktion på ”(M)ornitologen – Johanna Thydell

Kommentera

