Poppy Pym och Faraos förbannelse – Laura Wood

wood_poppy_pym_och_faraos_forbannelse_omslag_inb.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

Poppy Pym har haft en annorlunda barndom. Hon övergavs av sina föräldrar och spenderade barndomen med en kringresande cirkus där hon bildade sin egen, om än lite annorlunda, familj.

När hon fyller elva år är det dags för henne att börja i en lite mer…vanlig skola och kulturkrockarna låter sig inte vänta. Snart blir dock en antik egyptisk ädelsten stulen och Poppy tycker helt plötsligt att den fina internatskolan har blivit lite mer spännande.

Mystiska saker börjar hända och Poppy är säker på att det beror på Faraos förbannelse – kommer Poppy och hennes vänner hinna lösa mysteriet innan förbannelsen drabbar dem?

 

Poppy Pym och Faraos förbannelse är Laura Woods debutbok och även den första delen i en serie om Poppy. Den andra delen kom ut på engelska nu i september 2016. Den jämförs med bland annat Harry Potter-böckerna av både folk som gillar och ogillar den. Jag vill inte fastna i detta, då det känns mer än diskuterat, men jag vill ändå snabbt nämna vad jag tycker. Ja, det finns en hel del likheter. Nej, jag hade inte funderat på det närmare om fröet inte redan hade såtts (okej, kanske lite). Jag tycker helt enkelt inte att det stör så pass mycket att jag anser det vara en ren kopia. Det som blir sämst blir dock ”elevhemmen”, som jag upplever inte får något riktigt syfte, medan de i Harry Potter är desto mer omtalade. Kanske ändras detta i senare delar, vem vet? Än så länge kändes de överflödiga.

Självklart är huvudkaraktären föräldralös men let’s be honest, det är ingen kopia på Harry Potter utan näst intill standard i både (barn/ungdoms) -bokvvärlden samt superhjältevärlden samt… osv i all evighet. Not unique at all, men ser inget farligt eller störande i det.

Berättelsen i sig var rolig, och jag kan verkligen tänka mig att barn i målgruppen tycker att den är spännande – för det tyckte även jag ibland. Den är inte allt för djup, inte allt för lång och inte allt för komplicerad. Cirkusfamiljen fick mig att skratta till ibland och jag hoppas att de får mer plats i kommande delar, samt att vi får lära känna alla karaktärer lite mer på djupet. Det är något som jag tror hade varit positivt för boken och berättelsen.

Rekommenderas till: De barn som tycker att till exempel Harry Potter är för komplicerad men som gillar mystiska händelser.

Del 1 i serien om Poppy Pym
Förlag: Modernista
Kan köpas här: Adlibris, Bokus, Cdon

Kommentera

