Kanske är det allt du behöver veta – E. Lockhart

KanskeArDetAllt-Plano-Copyright-HannaLarsson.jpg
En vacker och välbärgad familj.

En privatägd ö.
En smart, men trasig tjej och en passionerad kille med högtflygande drömmar.
Fyra vänner vars vänskap blir destruktiv.
En revolution. En olycka. En hemlighet.
Lögnerna.
Kärleken.

Läs den.
Och om någon frågar hur den slutar –
LJUG.

Texten ovan är kopierad från baksidan på Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart. I detta fall tycker jag att ‘ju mindre man vet, desto bättre’ stämmer ganska bra. En berättelse om några rikemanskids som har mer att berätta än man inledningsvis kan tro. Jag läser med en klump i magen som vägrade lämna mig förrän långt efter jag stängt igen boken för sista gången. Känslan av att något stort kommer att ske och att jag inte kommer att gilla det finns där ständigt. Ändå blir jag chockerad när väl slutet kommer.

Jag läste någonstans att vissa tyckte att slutet var konstigt och orealistiskt, men jag håller inte med. Utan att spoila kan jag ju säga att trots att det chockerade mig så tycker jag såhär i efterhand att det var realistiskt. Egentligen vill jag diskutera det här mer, men då måste jag spoila exakt hela boken och det vore ju lite synd.

Flera gånger märkte jag i texten att det var samma författare som till Den ökända historien om Frankie Landau-Banks trots att det är två helt olika berättelser. Kanske är det allt du behöver veta har inte samma humor, men någonting i Lockharts sätt att skriva blir som en tydlig signering. Jag gillar det, att likheten är så pass tydligt trots olika berättelser med helt olika känslor som styr.

Rekommenderas åt: Den som uppskattar klump i magen och tårar. Hehe.

Förlag: Lavender lit
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

Kommentera

