Lewismannen – Peter May

9789175790961.jpg
Kan eventuellt innehålla spoilers för föregående del i serien. Varning och sånt.

Fin har återvänt till sin barndomsö, där han planerar att renovera sitt föräldrahem. Han har precis gett upp sin karriär som polis, men den dröjer inte länge förrän han får anledning att använda sina detektiv-skills.

Liket av en ung man har hittats i en torvmosse på ön. Det visar sig snabbt att han verkar ha legat där sedan femtiotalet. Ännu mer förvirrande är att den döde mannen verkar vara släkt med Tomod MacDonald, som alltid påstått sig vara utan släkt. Han är däremot far till Marsaili, Fins stora ungdomskärlek. I sökandet efter svar är Tormod till begränsad hjälp på grund av sin grova demens. Fin beger sig återigen in i det förflutna som tidigare varit begravt och glömt på ön…

Lewismannen av Peter May är den andra delen i serien om Lewis. Vi har återvänt till den kalla miljö som får att nästan blåsa kring mig när jag läser. May lyckas måla upp en omgivning som jag uppskattar att läsa om och uppleva på avstånd, men som jag är glad att jag slipper i verkligheten.

Jag vill nästan våga påstå att Lewismannen är bättre än sin föregångare Svarthuset. Historien som utspelar sig med tillbakablickar flera årtionden tidigare innehar inte samma tempo som den första delen stundvis kunde ha, men jag klagar inte. Istället tycker jag att det gynnar berättelsen och jag brinner för de inblandade med starkare känslor än den tidigare boken lyckades framkalla.

Dock så tycker jag fortfarande sådär om Fin. han är inte tråkig att följa, men jag tycker inte speciellt mycket om honom. Han är stundvis (ofta) egoistisk (kolla bara på allt som har med hans vuxna son att göra, uh). Men det väger övriga karaktärer upp. Jag bryr mig så innerligt om Tormod att jag bara vill sitta och krama den gamla mannen. Med exakt allt emot sig lyckades den unga pojken överleva ett tufft liv och ändå skapa sig ett liv. Jävla fint, alltså.

Jag har faktiskt redan införskaffat den tredje delen i serien, men jag ska försöka hålla på den ett tag. Vill gärna inte bli klar med Isle of Lewis riktigt än.

Rekommenderas åt: Deckarälskarn såklart!

Del 2/3 i Isle of Lewis-trilogin. (Recension #1)
Förlag: Pocketförlaget
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

2 reaktioner på ”Lewismannen – Peter May

Kommentera

