Det lånade mörkrets riddare – Dave Rudden

rudden_det_lanade_morkrets_riddare_omslag_inb.jpg
Recensionsexemplar från Modernista

Denizen Hardwick är en föräldralös trettonåring som har bott på barnhem så länge han kan minnas. Hans bästa vänner, utöver sänggrannen Simon, är böcker, där han kan läsa om äventyr som han aldrig kommer komma i närheten av att uppleva.

Tror han.

En dag blir han hämtad för att få hälsa på sin faster, som tydligen existerar trots att han aldrig har hört talas om henne. Denizen blir hämtad av en man och under bilresan till hans faster stöter de på något som kommer vända upp och ner på den verklighet som Denizen trott på hela sitt liv. Och vad har han egentligen för koppling till allt konstigt som händer?

När Det lånade mörkrets riddare av Dave Rudden bumpade ner på min hallmatta blev jag genast sugen på att läsa den. En ungdomsbok om övernaturliga grejer och dessutom en debut? Kan det ens bli roligare?

Enligt Modernistas hemsidan är målgruppen läsare från elva år och uppåt. Jag skulle inte vilja kalla språket för enkelt, men det är utan att vara tråkigt relativt lätt att läsa, vilket gör att boken absolut passar i den valda målgruppen. Jag hade inte förväntat mig de mer läskiga delarna, vilket förklaras när jag efter att ha läst ut boken ser att den går under ”skräck” på Goodreads. Det är fortfarande lämpligt för den yngre delen av målgruppen men jag skulle absolut säga att den var bitvis läskig. Jag vill dock klargöra att jag inte någongång tyckte att språket blev tråksimpelt, utan detta är absolut också en bok för oss lite äldre barn (läs: vuxna/gamla/kalla er vad ni vill).

Bitvis dyker det upp humor som jag skulle vilja likna med Rick Riordans Percy Jackson-serie, men Det lånade mörkrets riddare är enligt mig bitvis mörkare vilket gör att den också sticker ut i det hav av fantasy-ungdomsböcker som har släppts de senaste åren. Inslagen av övernaturligt finns där precis som i övriga fall, men jag tycker att den mörka aspekten får berättelsen att sticka ut.

Jag ser fram emot en fortsättning och jag hoppas innerligen att denna boken får spridning, då jag tror att den har stor potential att bli en ny storsäljare och favorit bland många unga läsare. Damn, jag gillade verkligen att den var lite åt det mörkare hållet.

Rekommenderas åt: Every crazy fantasy YA-reader out there of course, men också mer noobies-läsare som kanske känt sig lite för unga för Hungerspelen och liknande men stora och coola nog för lite mörkare stuff.

Del 1/3 i serien om Det lånade mörkrets riddare
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

5 reaktioner på ”Det lånade mörkrets riddare – Dave Rudden

  1. Jaha, då känner jag mig träffad då. Gillar för övrigt den serietidningsinspirerade framsidan, väcker verkligen nyfikenhet på samma sätt som PAX-böckernas omslag.

    Gilla

Kommentera

