Väggen -Marlen Haushofer

väggen
En kvinna åker tillsammans med sin kusin och dennes man ut i en jaktstuga i skogen för ett par dagars avkoppling. Paret lämnar henne på kvällen för att ta en promenad till byns bar, men när de inte har kommit tillbaka på morgonen blir hon orolig. Hon tar med sig parets jakthund och promenerar mot byn.

Helt plötsligt går hon in i vad som verkar vara en genomskinlig vägg. Hon följer längs dess sida för att försöka hitta ett sätt att komma runt men misslyckas. Över natten har hon blivit omringad. Utan att kunna hitta en logisk förklaring till vad det är som har skett beger hon sig tillbaka till stugan tillsammans med hunden och en nyfunnen kossa. Med ett enda mål i sikte: Att överleva.

På flera sätt vet man redan i början vad som i slutet komma skall. Därför blir Marlene Haushofers Väggen ett sorts bevis på Karin Boyes gamla klassiker ”det är vägen som är mödan värd”. Det känns aldrig som att jag är på plats tillsammans med kvinnan, utan snarare känner jag mig som en osynlig och avlägsen observatör som har turen att ha tillgång till kvinnans tankar och inre funderingar. Jag känner mig nära henne men hennes ensamhet är så genomträngande att det är tydligt att hon inte är i närheten av mig.

När den fysiska smärtan slår till hos kvinnan är det nästan som att den slår till hos mig också. När hon måste göra val så funderar även jag över hur jag skulle göra. Enligt mig har Haushofer lyckats skapa den perfekta berättelsen, där jag skulle fortsätta läsa för evigt även om de stora svaren aldrig skulle komma. För jag fångas ändå in och uppskattar orden, berättelsen och känslorna så pass mycket att jag känner mig nöjd när jag för sista gången stänger ihop boken. Jag har en klump i magen, men det är tack vare den empati som Hauhofer lyckas föda hos mig, samt den starka ensidiga vänskap jag upplever att jag har utvecklat med kvinnan och boken i sig. Inte på grund av att boken på något sätt är dålig. Tvärtom. Jag har full förståelse varför Väggen anses vara en modern klassiker.

Det finns många analyser kring vad väggen egentligen står för. Jag tror att jag kommer att återkomma till ämnet i ett separat inlägg. För ty, jag vet ännu ej vad jag tror men jag älskar att berättelsen öppnar upp för tolkningar, analyser och diskussioner.

Innan jag läste Väggen fick jag höra att detta är en bok som förändrar en, att det är en bok man för alltid kommer att bära med sig. I mitt fall tror jag att det stämmer, och den berörde mig på samma innerliga sätt som McCartys Vägen (obs, inte endast på grund av väldigt lik titel, trots att det kan anses vara lite komiskt) som jag läste och skrev om tidigare i år. Av någon anledning har dessa två tragiska berättelser på samma sätt lyckats ta tag i mig och jag tvivlar på att de någonsin kommer att lämna mig. Ber om ursäkt till mina irl-vänner som antagligen redan har tröttnat på mitt tjat om de båda böckerna. Jag kommer inte att sluta med detta inom en snar framtid. Antagligen aldrig.

Jag vill avsluta denna lite flummiga recension med vad jag sa till en vän som frågade vad jag tyckte om Väggen: Jag tror att den förändrade mitt liv och hur jag ser på livet i sig. Jag tror verkligen det. Men jag kan också förstå att det är en bok som inte passar alla. Men för mig förändrade den allt.

Rekommenderas åt: Läsare som uppskattar berättelser där det inte är speciellt mycket action men där händelserna på det inre planet är desto fler och större.

Förlag: Bokförlaget Thorén och Lindskog (där bilden kommer ifrån också)
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Väggen -Marlen Haushofer

  1. Jag älskade Väggen på något konstigt sätt. Så långsam och så lågmäld och ändå satte den så stort avtryck. Ska läsa om den om något år och se hur det känns, men en av de starkaste böckerna inom genren precis som Vägen. Bra recension! Och visst har du gjort om bloggen? Jättefint!

    Gilla

    1. Ja, den sätter verkligen ett otroligt avtryck. Men stort tack! Ja, ändrat om lite men kommer mer förändringar när jag får lite mer tid över 🙂

      Gilla

Kommentera

