Låt vargarna komma – Carol Rifka Brunt

Låt vargarna komma HI-RES.jpg
New York, 1987. June är fjorton år gammal när hennes bästa vän och morbror Finn dör. Sjukdomen är AIDS, något som de flesta inte vet speciellt mycket om, men också en sjukdom man helst inte talar om. Något man skäms för. Sorgen June upplever gör att hon känner sig mer ensam än någonsin. Hennes föräldrar jobbar mest och storasystern Greta är minst lika elak som varit sedan deras nära vänskap blev mer ett fiendeskap.

June får veta att Finn hade en ”speciell vän”, som hennes mamma beskriver det, och hon vill veta vad detta innebär. Varför vet hon inte vem det är? Hon berättade ju allt för Finn, varför gjorde han inte det tillbaka? Bilden av hennes morbror håller på att luckras upp. Förbjuden kärlek, livet och döden, samt avundsjuka och skam. Och vad kommer att hända med tavlan som Finn målade av June och Greta?

Jag började att läsa Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt på flygresan hem från Grekland. På bussen från flygplatsen till Stockholm hann jag avsluta den, endast med det avbrott som krävdes för att gå av planet och på bussen. Det kan hända att den fick mig att gråta lite (läs: hulka i takt med bussens skakningar). Just där och då fick den mig att känna ganska mycket känslor. Idag, drygt en vecka senare, tänker jag tillbaka till en väldigt bra bok om viktiga ämnen men jag översköljs inte av en känslostorm. Med tanke på att jag knappt kunde lägga boken ifrån mig så kan man ju lugnt säga att den är bra. Så ingen fara på torpet.

Jag tycker om att Låt vargarna komma på sitt sätt är en kärlekshistoria, men inte den klassiska boy meets girl, utan mer om kärlek i sig. Om att älska någon och att förlora denne utan att kunna göra något åt det. Om att träffa någon som älskade samma person, att känna avundsjuka trots att man ej bör, att älska någon man inte får älska. Om att leva fullt ut, men också om döden. Om att sakna någon så att man går sönder, och att inse att våra handlingar får konsekvenser. Någonstans lämnar jag denna bok med en påminnelse att vi måste prata med varandra om våra känslor. Vi måste våga älska, och våga sörja. Det är ju ändå ganska bra betyg, om jag får säga det själv.

Rekommenderas till: Gråtare. Ni vet vilka ni är – ni som uppskattar böcker som får en att känna en massa och sedan gråta en massa. This one is for you, guys.

Förlag: Gilla böcker 
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

