Odinsbarn – Siri Pettersen

o_dinsbarcmyk_10735
”Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.”*

När Hirka är femton år får hon veta att hon inte är som alla andra. Hon är ett odinsbarn, en svanslös från en annan värld som enligt myten för med sig röta och död. Hennes värld vänds upp och ner och helt plötsligt är ingenting som förut.

Det är inte bara Hirkas liv som är i skakning, utan i resten av samhället är det också något som sker. Ryktena talar om fler odjur, och oroligheterna ökar. Trots att ingen har sett varken odinsbarn eller andra mytologiska odjur så är det krig på gång. Hela världen som Hirka har känt till den kan förändras. Och hon är mitt i allt.

Jag har sett Odinsbarn av Siri Pettersen lite överallt. Bloggar, butiker, instagram. Jag har flera gånger stått med den i handen men har valt att istället gå hem med någon lite tunnare bok. Tjockleken, sisådär mellan sex- och sjuhundra sidor i storpocket-utgåvan, oroade mig. Det är sällan en bok kan hålla fast mig så pass länge att jag inte tråkas ihjäl och hinner ruttna innan jag hunnit till sexhundrade sidan. Till slut tog jag mod till mig och tänkte ”nu eller aldrig – ända in i kaklet”. Vad glad jag är att jag gjorde det. För inte en enda gång (!) blev jag uttråkad. Inte en enda gång tänkte jag ”jag önskar att den var lite kortare.” Den var exakt så många sidor som den bör vara. Perfekt.

Jag har blivit kär, det kanske ni hör. För det är något som får Odinsbarn att sticka ut bland alla de miljoner böcker som vid en första blick verkar vara samma berättelser. Fantasy, hjälte, förändring, räddning, lite hångel på det. (Alltså. Jag gillar det. Men det blir ju lätt ”lite” upprepande ibland) Jag känner aldrig så när det gäller Hirka och hennes värld. Det känns som mer än en värld i en bok. Mer än strukturer som författaren snabbt slängt ihop för att det ska finnas något förtryckande som hjälten ska göra uppror mer. Strukturerna känns äkta. Hirka inte bara ifrågasätter dem utan hon är samtidigt påverkad av dem (precis som vi i vårat samhälle.) Det är inte så att hon på två minuter klarar av att ändra sina tankemönster, sitt beteende och sitt tal bara för att hon en dag får reda på att inget av det längre är logiskt. Det tar tid, och den processen får man sakta men säkert följa. Ifrågasättandet, funderingarna. Rom byggdes inte på en dag, och så vidare.

Det är så mycket som jag älskar med denna boken att jag skulle kunna skriva för evigt. Att kärlek är en stor del (såklart, Hirka är femton, minns ni hormonerna då eller?) utan att vara det enda. Att det är mer komplicerat än bara en snubbe. Att världen är så jävla cool och att allt är så genomtänkt. Språkdetaljerna.Att sex verkar vara mindre tabu än här i vår relativt tråkiga värld. Att det påpekas att människor från olika delar av världen har olika dialekter. Att så många har både bra och dåliga sidor. Att Hirka är så cool. Pallar inte ens. Jag vet att jag bara babblar men jag vill liksom inte sluta. SÅ BRA. När man för första gången tänker ”nu kommer den ta slut, för allt som kan hända har hänt” så är det fyrahundra sidor kvar. Men nej, det är mer som händer och det är aldrig sådär tråkigt förutsägbart.

Förväntar mig inte att andra delen, Röta, är lika bra för mittendelen i triologier brukar vara lite sisådär ibland (läs: vågar inte förvänta mig det), men jag vill ändå läsa den så snart som möjligt. Uh. SÅ. BRA. På framsidan lyder ett citat från Dagens Nyheter. ”Blivande klassiker.” Redan en klassiker här hemma, skulle jag vilja säga. Jag kommer att tvinga mina framtida barn att läsa denna. Tusen gånger om.

Rekommenderas till: Herregud, ja. Varenda en som har minsta lilla dragning till fantasy/YA/svansar eller böcker över huvud taget. Hehe.

HT15/VT16-utmaningen: En bok med fler än 500 sidor
Del 1/3 i serien Korpringarna
Förlag: B Wahlströms
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

* Baksidan av storpocket-utgåvan

2 reaktioner på ”Odinsbarn – Siri Pettersen

Kommentera

