Den ökända historien om Frankie Landau-Banks – E. Lockhart

Omslag_Frankie.indd
Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet, och när hon kommer tillbaka till den exklusiva internatskolan till hösten blir hon tillsammans med skolans mest populära kille. Matthew Livingston introducerar Frankie till en helt ny värld, en värld full av hemligheter.

Frankie får veta att Matthew och hans kompisar har ett hemligt sällskap där endast killar är tillåtna. Frankie är den sista som tänker gå med på att nedvärderas på grund av sitt kön och hon är rasande över den diskriminering som sker bakom kulisserna på den högklassiga skolan.

Hon kommer på Matthew att flera gånger ljuga för henne, vilket får henne att börja planera sin hämnd. Hon ska bevisa att hon är minst lika smart som killarna i sällskapet.

När bokrean dök upp så spårade jag ju som bekant. Chockerande. Den ökända historien om Frankie Landau-Banks och Kanske är det allt du behöver veta, båda av E. Lockhart, råkade (heh) hamna i kundkorgen och nu har jag alltså läst den förstnämnda. Var ska jag börja? Jag önskar att jag hade fått läsa om Frankie när jag var tonåring. Hon lyckas vara en cool feministisk kvinnlig karaktär utan att behöva vara en supermänniska, som det ofta blir i de genrer jag läser annars. Katniss är häftig till tusen, missförstå mig inte, men Frankie är mer på riktigt, tycker jag. Hon är inte perfekt, men hon är inte felfri.

Det är ju något speciellt med tonårskärlek. Jag är ju inte supergammal precis men det har ändå gått x antal år sedan jag var där, i det där nya, nervösa och speciella pirriga. Där nästan allt man känner och gör är för första gången och man är så himla rädd för att göra något fel/konstigt/pinsamt. När man så lätt glömmer bort vem man är för att killen man är förälskad i är så jävla snygg. Och cool. Och allt man någonting önskat sig (tror man). Jag gillar hur Frankie hamnar där på många sätt, men hur man får följa hennes funderingar kring de åsikter hon inte tänker rubba på. Hur hon blir sådär galet kär men ändå vägrar bli en passiv flickvän som inte får tillgång till vissa rum på grund av sitt kön. Det är på många sätt ett feministiskt uppvaknande och jag uppskattar att vi får möjligheten att uppleva den tillsammans med Frankie.

Det är också himla roligt mest hela tiden. Frankies plan är knäpp och hon är snabb i käften. Jag skrattar högt flera gånger. Och det är ju alltid ett plus. Sägs det. Så, en karaktär som är skitcool, en utveckling hos denna karaktär och roligheter. Vad mer kan man begära? Läs!

Rekommenderas till: Varenda tonårstjej där ute. Heja, ner med patriarkatet!

HT15/VT16-utmaningen: En bok med ett djur på framsidan (ser ni hunden? Göllig!)
Förlag: Lavender lit 
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Den ökända historien om Frankie Landau-Banks – E. Lockhart

  1. Älskar denna bok!!!! Jag vill läsa mer av E.Lockhart (har redan läst Kanske är det allt du behöver veta och älskade den också). SÅ. BRAAAAAA!

    Gilla

Kommentera

