Champion -Marie Lu

lu_champion_omslag_inb.jpg
Detta inlägg kan innehålla spoilers för de tidigare delarna i serien. Lovar inget, men det kan vara så.

Day har fått en hög position inom det militära och hans lillebror är tillsammans med honom i säkerhet medan June arbetar bredvid Elektorn i politikens innersta krets. Det som ska komma att återigen föra ihop det unga paret är allt annat än lyckliga omständigheter.

En sjukdom värre än alla de tidigare epidemierna bryter ut i Kolonierna vilket gör att konflikten mellan Republiken och Kolonierna förvärras. Kriget är återigen nära på att bryta ut och denna gång med en stor risk att förgöra Republiken som vi känner till den. June har lösningen på sjukdomens botemedel – men är hon redo att offra den hon älskar mest för att rädda tusentals andra liv?

Jag vet inte. JAG VET INTE. Älskade slutet, sisådär helt okej men inte mer under vissa delar medan andra delar var KA-sjukt bra-BOOM. Självklart så läste jag ut Champion av Marie Lu väldigt fort, och missförstå mig rätt. Jag gillade den väldigt mycket. Ändå känns det inte som att jag uppskattar den på samma nivå som många andra verkar ha gjort? Är det jag som är knäpp? Jag tvivlar på att den kommer att hänga kvar i mina tankar speciellt längre, då det redan har gått dryga två månader sedan jag läste den och det är egentligen bara slutet tankarna återkommer till då och då.

Både Day och June har utvecklats otroligt som karaktärer, samtidigt som jag tycker att de fortfarande är just Day och June. Jag gillar dem som mest när de får vara tillsammans och de är ett typiskt YA-par som sedan sida ett är menade att vara tillsammans trots att hela världen brinner kring dem. De gör varandra bättre och det gör i sin tur berättelsen bättre. Och vem gillar inte lite tonårskärlek?

Hela Legend-serien har varit enkel att koppla till både vår riktiga världs historia men också vår nutid och det är kul att man ju längre in i serien man kommer får reda på mer om omvärlden. Jag hade gärna fått veta mer om just detta, men jag förstår också att det inte riktigt hade haft någon relevans för berättelsen. Men önska kan man ju. Det är också kul med karaktärer där inte alla är blonda och blåögda som det så lätt många gånger verkar bli, speciellt i bokserier som denna.

En bra avslutning på en bra serie.

Rekommenderas till: De som läst de två första delarna. Lolz.

Del 3/3  i Legend-serien
Läs mina åsikter om föregående delar här och här.
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

Kommentera

