Ready player one – Ernest Cline

A1bCf-Xhe4L
Året är 2044. Verkligheten har kommit att bli en mörk plats, där fattigdom och miljöförstöring härjar. Stora delar av befolkningen spenderar sin tid i den virtuella världen OASIS istället för att behöva leva i verklighetens mörker. Wade Watts är inget undantag. Han går i high school (såklart i OASIS) medan resten av tiden går ut på att försöka lösa de pussel som OASIS’ grundare Halliday lämnade efter sig när han dog.

Innan Halliday gick bort bestämde han att hela hans (sjukt enorma) arv skulle gå till den som lyckades vinna ”äggjakten” han lagt upp. På grund av sin besatthet av 1980-talet kom ledtrådarna helt och hållet utgå ifrån detta – tv-spel, tv-serier, låtar… En enorm tävling sätts igång i OASIS, där både enskilda individer och företag gör allt i sin makt för att vinna jakten. Åren går och ingen lyckas lösa ens den första ledtråden.

Helt plötsligt en dag finns ett namn på topplistan över tävlingen. Den unga Wade Watts har löst den första ledtråden. Tävlingen kan börja på riktigt, en tävling som kommer att vara mer farlig än Wade någonsin hade kunnat tro.

När min kollega/vän rekommenderade Ready player one av Ernest Cline så tänkte jag att det verkade vara en rolig bok. Seriöst, ordet roligt dök upp i mitt huvud. 80-talet och lite sci-fi på det? Roligt. Men det visade sig vara så mycket mer än bara det. PC/tv-spelsgamern inom mig fann sin favoritbok och World of warcraft-spelaren i mig fick sin våtaste dröm uppfylld. För någonstans lär OASIS vara nästan varje gamers dröm. Förutom allt det där dåliga då (företag som vill störta skiten och en IRL-värld som håller på att gå under – detaljer.).

Jag älskar kopplingen till 80-talet, trots att jag ibland inte riktigt hänger med som den 90-talist jag är. Idéen är genialisk och Cline levererar berättelsen på ett sätt som gör det både komiskt och spännande. Första delen var min absoluta favorit, när allting förklaras och världen byggs upp för mig. Åh! Jag vill ha fler gaming-böcker med konstiga referenser. Plus: Normbrytande!? (Vill ej spoila men var tvungen att få det sagt. De som vet de vet.)

Läs! Ba’ gör det.

Rekommenderas till: Läsare som gillar knasiga referenser – 80-talet i detta fall – men också de som vill ha en sci-fi-story med humor. 

HT15/VT16-utmaningen:  En bok som jag fick rekommenderad av en vän
.
Förlag: Broadway books
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

3 reaktioner på ”Ready player one – Ernest Cline

Kommentera

