Kvinnan på tåget -Paula Hawkins

-images-article-coverimageplain-original-O_Hawkinsomerd_10751.jpg
Varje dag åker Rachel pendeltåget till och från staden. Hon brukar titta ut och hitta på historier om människorna hon ser. Jess och Jason har ett perfekt förhållande, tror hon sig veta. De har sitt lilla hus, sin trädgård och varandra.

En dag när Rachel sitter på tåget får hon se något som gör henne upprörd. Några dagar senare vaknar hon upp bakfull och får veta att Jess är försvunnen. Rachel har information som kan visa var Jess är och nu tänker hon visa att hon är mer än kvinnan på tåget.

Kvinnan på tåget av Paula Hawkins är en sådan bok som man ser överallt. Topplistor, bloggar, reklam… Flertalet gånger har jag setts den jämföras med Gone girl (vilken jag inte var helt glad i efter att ha läst den och nu i efterhand gillar jag den ännu mindre, trots sina bra sidor). Jag förstår jämförelsen, absolut, men jag personligen tycker att Kvinnan på tåget är så mycket bättre. Jag upplever en snabbare takt än i Gone girl och karaktärerna är allihopa intressanta på sina sätt. Jag gillar ingen av dem speciellt mycket, om jag ska vara ärlig, men de allihopa känns verkliga. Människor med många dåliga sidor. Och ett par bra sidor också, såklart. Rachel är dock skitjobbig. Verkligen SKITJOBBIG. Vem fan beter sig som henne (och då menar jag inte drickandet. Allt annat.)

Boken är uppdelad i kapitel utifrån datum och de personer man får följa och bitvis blev jag lite förvirrad då det hoppades fram och tillbaka i tiden, men jag vande mig fort. Det gav författaren en möjlighet att släppa fram information efter hand, vilket vägde upp den förvirring som jag ibland stötte på. Ska jag vara ärlig så kan det också bero på mig också, då jag har varit förvirrad på sistone på grund av att mitt välmående inte riktigt är väl just nu.

Annars så tyckte jag absolut att det var en spännande berättelse och det fanns flera wtf-moments som fick mig att bli förvirrad. Vad var det som hände med Jess?

Rekommenderas till: Er som gillar thrillers och spänning. 

HT15/VT16-utmaningen: En bok som är på topplistan nu. (Den var på topplistan på Pocketshop när jag köpte och läste den nyligen i alla fall!)

Förlag: Massolit
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

2 reaktioner på ”Kvinnan på tåget -Paula Hawkins

Kommentera

