Döden vittnar – Val McDermid

9789150118377 (1)
Rec-exemplar från Alfabeta

Ett skelett med ett skotthål i huvudet hittas på taket till ett övergivet hus. Samtidigt mördas en man på Kreta. De två morden kommer att föra oss genom Skottland, Oxford samt det forna Jugoslavien.

Det blir upp till Karen Pirie att försöka lösa mordet på skelettmannen på taket men vi får snabbt reda på att det finns flera andra som har sina agendor.

Döden vittnar är den första boken jag läser av Val McDermid. Det är den tredje boken i serien om Karen Pirie men jag skulle vilja påstå att den är så pass fristående som en del i en serie kan bli. Man får en bra introduktion till karaktärerna men jag kan tänka mig att det hade varit enklare att hänga med i svängarna inledningsvis om jag redan hade läst de första två delarna. Det höll dock inte i sig länge, utan ett par kapitel in så hade jag full koll på de relativt många karaktärerna, så det var inget stort ( självorsakat) problem.

Berättelsen har en stark koppling till balkankonflikten på 1990-talet. Jag vill göra det tydligt att det främst fortfarande är fiktion, men jag uppskattar ändå de delar som hänvisar till mer eller mindre riktiga händelser. Det gör att storyn känns mer verklighetstrogen och jag kan nästan förlåta McDermid för de (ändå ganska många) klyschorna som snirklat sig in i storyn.

Jag är väldigt glad att jag läste Döden vittnar och de föregående delarna i serien står redan högt uppe på Böcker att köpa hem-listan. Viktigast av allt (okej, inte alls viktigast) är ju att jag älskar omslaget. Så himla fint och det känns väldigt typiskt moderna deckare, av någon anledning.

Rekommenderas till: Er som gillar deckare, extra plus om ni gillar när de flörtar med historiska händelser.

Del 3/?  i Inspector Karen Pirie-serien (Pretty much fristående)
Förlag: Alfabeta
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

En reaktion på ”Döden vittnar – Val McDermid

Kommentera

