The Martian – Andy Weir

51xjFVB0AkL._SX312_BO1,204,203,200_

Mark Watney är ensam kvar på Mars. Planeten alltså. Vid en storm som orsakade en olycka tror resten av teamet att han är död och han lämnas ensam kvar. Hur fan överlever man på en planet där ingenting växer och där det inte finns en droppe vatten? En planet där du är helt ensam, där du inte kan röra dig utomhus utan att ha utrustning på dig på grund av den lilla detaljen att du behöver syre för att inte dö inom ett par minuter.

Mark gör allt han kan för att överleva och vi får följa en otroligt humoristisk person i en nästan otänkbart läskig situation. I en sits där ingenting får gå fel men i stort sett allt går åt helvete. Hela tiden.

Jag valde att läsa The Martian av Andy Weir på engelska, vilket jag såhär i efterhand är otroligt glad att jag gjorde. Det är en underbar bok och jag har känslan redan nu att detta kommer att bli årets bästa bok för mig år 2016. Åtminstone kommer den att ligga där i toppen och slåss för sin plats. Mark är sjukt rolig. Alltså sådär hysteriskt jävla rolig. Jag skrattade flera gånger rakt ut, samtidigt som jag hela tiden kände den jobbiga och allvarliga situationen i hela kroppen. Jag älskade den och Mark från första meningen till sista ordet.

Det är en massa tekniska saker som sker mest hela tiden men jag tycker ändå att jag lyckas hänga med ganska bra. I de fall jag inte riktigt fattar så gör det inte så mycket och just detta är något som Weir lyckats bra med. Jag känner mig aldrig bortdribblad vilket gör att jag ständigt är där bredvid Mark och hejar på i allt han gör. Det blir en ganska intim relation, då jag läser de loggar som hela tiden skriker ut den klassiska ”läser du det här så är jag antagligen död”-känslan. Det känns som att det är exakt så det är. Mark dog på Mars och nu läser jag hans loggbok som den sjukt nyfikna jävel jag är. Bra jobbat, Weir. Nu är det inte så, och berättelsen är inte sann. Men ändå.

Rekommenderas till: Alla. Speciellt rymdnördz like mahself. För vem vill inte åka till Mars?

HT15/VT16-utmaningen: En bok på engelska.
Förlag: Del Rey (well, den utgåva jag har åtminstone)
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Här kommer det att finnas en länk till vad jag tycker om filmen, för den har jag sett men inte skrivit om ännu.

 

5 reaktioner på ”The Martian – Andy Weir

Kommentera

