Vem som helst utom Ivy Pocket – Caleb Krisp

ivy_pocket_1.jpg
Rec-ex från Modernista

Aristokraterna undviker helst tolvåriga Ivy Pocket, som inte kan ses som något annat än en vandrande katastrof. Enligt henne själv är hon däremot bra på det mesta, så när hon  i Parsis får uppdraget att föra ett väldigt viktigt och dyrbart halsband till en flicka i England tvekar hon inte för en sekund. Hon har precis förlorat sitt jobb, konstigt nog, och är ju ändå ledig.

Resan till halsbandets nya ägare kommer att bli ett äventyr utöver det vanliga, med mysterium som till och med Sherlock Holmes skulle ha svårt att knäcka. Men det är inget problem för Ivy Pocket, hon klarar ju av det mesta!

Vem som helst utom Ivy Pocket är skriven av Caleb Krisp, som är pseudonymen för en barnboksförfattare från Australien. Det är en bok med mycket hjärta. Jag älskar, och då menar jag verkligen älskar, illustrationerna som inleder varje kapitel. Vackra till tusen och de passar verkligen berättelsen. Ivy, hon ljuger mest hela tiden. Lite Pippi-känsla på lögnerna och det charmade mig direkt. Och vilka kids (för målgruppen är ju ändå barn) gillar inte karaktärer som ljuger sådär överdrivet? Sen att hon gör det för en ganska allvarlig anledning, det är en annan historia.

Jag gör omedvetna kopplingar till Sherlock-tvserien (den där ”nya”, roliga och helt underbara serien det vill säga). Ett mysterium som är en riktig utmaning men också en karaktär som är så där unik och rolig som bara påhittade människor kan vara. Hon är galet jobbig, ljuger ungefär hela tiden, är värdelös på att läsa av situationer samt helt…helt underbar.

Jag kan förstå att vissa vuxna skulle kunna se Vem som helst utom Ivy Pocket som tramsig, men inte jag. En perfekt bok för barn som vill prova på mysterieläsning. Och så händer det en massa spännande saker i slutet som ger en helt ny dimension till det hela. Ser fram emot fortsättningen!

Rekommenderas till: Alla roliga som är 8 +. Är du tråkig så får du hitta någon annan bok.

Del 1/4  i serien om Ivy Pocket
Förlag: Modernista
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

6 reaktioner på ”Vem som helst utom Ivy Pocket – Caleb Krisp

  1. Hahaha, vilken toppenrecension :)) Jag hoppas att jag och våra barn, som är 10 och 11, inte tillhör de tråkiga, så att vi också gillar den här, för jag fick hem den i bokpaket i går. Vi är i alla fall över 8 😉

    Gilla

Kommentera

