Percy Jackson #4: Kampen om labyrinten – Rick Riordan

1032456_201506010027-800x1095
Har du inte läst del 1, 2 och 3 i serien så innehåller detta inlägget med stor risk SPOILERS. I warned you.

Percy ska börja gymnasiet men precis som alla andra gånger han ska försöka göra något vanligt så går det åt pipan. Monster dyker upp både här och där och det blir snabbt tydligt att även detta år kommer att bli fyllt med äventyr. Äventyr som kan döda en, men ändå! Och någonstans där ute finns det krafter som ständigt blir starkare och de kommer närmare och närmare…

Det känns nästan onödigt att beskriva Percy Jackson – Kampen om labyrinten av Rick Riordan. Det är monster, halvgudar och gudar. Samma sak som i föregående böcker men ändå inte alls. Jag var lite mjäeeeeeh efter förra boken, den var bra men inte mycket mer än så. I Kampen om labyrinten har slutet dock närmat sig och med en bok kvar gör Riordan en stark vändning. Humorn är där som vanligt och det håller sig spännande precis hela tiden. Kan det vara så att detta är den bästa boken i serien hittills?

Det är kul att se karaktärerna åldras och utvecklas. Boken känns mer mogen än de tidigare. Att författare och bokserier mognar tillsammans med läsarna (se bara vår favorit-Harry!) är inget ovanligt och jag gillar’t.  Jag tycker även att Annabeth ska få mer plats av den enkla anledningen att hon är bäst. Hon borde få en helt egen serie. Minst. (Riordan, jag väntar!) Percy är roligare än tidigare så han får gärna överleva en bok till. Uhhhh, bara en kvar! Wiiie.

Rekommenderas till: Ja, kanske till alla de läsare som läst de tidigare tre böckerna?

Del 4/5  i Percy Jackson-serien
Läs mina åsikter om föregående delar här och här.
Förlag: Bonnier Carlsen
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

 

5 reaktioner på ”Percy Jackson #4: Kampen om labyrinten – Rick Riordan

  1. Det var såå nära att jag köpte hela serien + Ivy Pocket när jag var i bokhandeln i helgen. Himla tur att jag lyckades hejda mig och komma ihåg att jag har nån slags köpstopp just nu. 🙂

    Gilla

  2. Den första boken har vår elvaåring haft som högläsningsbok. Den var bra, men kunde ha kortats ned tycker jag. Andra boken har jag bara sett som film. Kul att den tredje boken är den bästa hittills, då kanske jag skall uppmuntra Bella, vår dotter, att läsa visare i den då. Det är alltid roligare att lyssna på något man själv gillar 😉

    Gilla

Kommentera

