Brilliance – Marcus Sakey

Sakey - Brilliance - 9789187301872 (1).jpg
Rec-exemplar från Bokfabriken

Sedan 1980-talet har en procent av befolkningen fötts med speciella förmågor. Vissa kan se direkt när du ljuger, andra kan röra sig igenom en folkmassa utan att bli sedd. De är briljanta, och den normala befolkningen har de senaste årtiondena fått igenom flera begränsningar för att skydda sig själv mot minoriteten. Nick Cooper är en briljant som arbetar för staten med att fånga in kriminella briljanta. Hans nästa mål är en av världens farligaste terrorister och för att få tag i honom måste Nick gå emot varenda princip han någonsin har haft.

Brilliance av Marcus Sakey tog lång tid för mig att läsa. Inte för att den var dålig, utan för att jag var dålig. Läsplattan laddades ur och jag var för lat för att ladda den. Sådan är tydligen jag (men nu är det ett nytt år och jag är en ny människa så vi går vidare). För mig var detta en riktig karusell. Tidvis så älskade jag vad som hände, tidvis blev jag uttråkad. Personligen så tror jag inte att man som läsare hade förlorat något på att boken hade blivit sisådär 100 sidor färre, tvärtom. Så länge de bortklippta sidorna inte tillhör sista delen, det vill säga, som absolut var den starkaste av dem alla.

För jag blir sugen på att läsa fortsättningen, det blir jag. Enligt Goodreads är det första delen som har lägst (dock långt ifrån lågt) betyg och sedan går det bara uppåt så det bådar ju gott. Jag gillar Cooper och hans utveckling, den känns trovärdig – för vem har inte tvivel? Inget känns svart eller vitt förutom Coopers inledande övertygelse om hur världen ser ut och bör se ut. Jag gillar att få läsa om olika förmågor som de briljanta kan ha, jag älskar att få lära känna dem och jag älskar att de finns. Det finns en del twists som jag uppskattar, jag vet verkligen aldrig vad som ska hända. Vi får helt enkelt hoppas att fortsättningarna är lika bra fast utan karusellkänslan.

Rekommenderas till: Thrillerlovers med en thing för terrorism (som bokämne det vill säga)

Del 1/3  i Brilliance saga-serien

Förlag: Bokfabriken
Går att köpa här: Adlibris, Bokus, Cdon.

Kommentera

